Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Stevige groei beweging ‘Ik doe mee met 2x2’

Op TV, op www.2x2.nl, in het Huis van de Smaak op de Floriade én in het winkelschap is er volop aandacht voor 2x2. Vanaf deze week is de 2x2-spot weer volop op televisie te zien. 2x2 staat voor de dagelijkse benodigde portie groenten (2 ons) en fruit (2 keer). Met de 2x2-campagne, wordt een beweging in gang gezet, waarbij ouders en kinderen elkaar stimuleren om meer groenten en fruit te eten. Steeds meer aanbieders van groenten en fruit, zoals diverse supermarktketens, doen daar actief aan mee.

Directeur GroentenFruit Bureau Jack Stroeken: “GroentenFruit Bureau gaat in de toekomst meer aandacht schenken aan het ‘zelf ervaren’ wat groenten en fruit met je doet. Als je meer groenten en fruit eet, voel je je fitter, zie je er beter uit en blijf je langer gezond. Voor groenten en fruit geldt ‘eet meer’. Dit in tegenstelling tot de bekende focus op minder calorieën, minder vet, minder suiker, etc. “

‘Ik Doe Mee met 2x2!’-campagne slaat aan

Uit evaluatieonderzoek blijkt dat de campagne ‘Ik doe mee met 2x2!’ aanslaat bij de doelgroep gezinnen met kinderen tot 12 jaar. Ruim een derde van de doelgroep is na 3 maanden al bekend met de campagne. Van de ondervraagden zegt een derde door de campagne te worden gestimuleerd om meer groenten en fruit te eten.
De televisiespot valt veel mensen op. Ouders vinden de spot duidelijk, opvallend en grappig. Zij onderstrepen het belang van de boodschap. De meeste ouders zeggen dat groenten en fruit prima passen in een druk gezinsleven. Daarbij zegt men dat een maaltijd pas gezond is, als deze groenten bevat.

Beweging ‘Ik Doe Mee met 2x2’

Online kunnen consumenten elkaar stimuleren. Momenteel raadplegen 1,5 miljoen consumenten de Veggipedia en discussiëren actief met elkaar op www.2x2.nl. Tijdens de Floriade zal in het ‘Huis van de Smaak’ en online extra aandacht worden getrokken voor deze community met als doel om 1 miljoen deelnemers te werven voor het 2x2 programma.

Noodzaak voor stijging consumptie groenten en fruit

Wetenschappelijk onderzoek beveelt voor een goede gezondheid de dagelijkse consumptie van 2 ons groenten en 2 keer fruit per dag aan. Uit de Voedsel Consumptie Peiling 2007-2010 van het RIVM blijkt dat door 3-14% van de volwassenen deze norm behaald wordt. De gemiddelde consumptie varieert van 103 - 140 gram per dag. De beste groente-eters zijn 51-69 jaar. Bij kinderen tot 13 jaar is de aanbeveling 150 gram per dag. Bij deze groep is de gemiddelde consumptie 60 - 92 gram per dag. Dat maakt dat 1 - 2% de aanbeveling haalt.
Wat fruit betreft, staan kinderen er iets beter voor, al haalt ook hier het merendeel de aanbeveling niet. De aanbeveling van 150 gram voor jonge kinderen en van 200 gram voor kinderen vanaf 9 jaar wordt door 3-19% gehaald; de gemiddelde consumptie is 62-89 gram. Maar ook veel volwassenen eten te weinig fruit. De gemiddelde consumptie is 61-145 gram per dag. De aanbeveling van 2 keer fruit wordt door 4-26% gehaald.

Aankoop groenten stijgt licht

Een Nederlands huishouden kocht in 2011 meer groenten, maar minder fruit in vergelijking met 2010. De supermarktomzet van groenten bleef stabiel. Die van fruit steeg licht door een hogere gemiddelde prijs voor fruit. In 2011 kocht een Nederlands huishouden gemiddeld 73,4 kilo groenten. Dit was 1 procent meer dan in 2010. Er werd in 2011 gemiddeld 85,5 kilo vers fruit gekocht per huishouden. Vergeleken met 2010 was dit 3 procent minder. De prijs voor een kilo vers fruit lag in 2011 hoger dan in 2010, waardoor de bestedingen aan vers fruit wel iets hoger lagen.

Partners in 2x2

De groente- en fruitsector en de 2x2-partners investeren via het GroentenFruit Bureau jaarlijks 4 miljoen euro in 2x2 voorlichting over voeding, gezondheid en veiligheid. Onder de ruim 60 partners bevinden zich supermarktketens als Deen, Emté (Sligro), Hoogvliet, Deka, Boni, Detailresult, Coop en A-merken als Hak.

Doe ook mee met 2x2!

GroentenFruit Bureau is het kennis- en expertisecentrum voor en namens de Nederlandse groente- en fruitsector. Met gerichte campagnes in binnen- en buitenland wordt het imago van groenten en fruit versterkt en de consumptie ervan bevorderd. GroentenFruit Bureau wil een concrete bijdrage leveren aan de volksgezondheid door het stimuleren van de consumptie van de dagelijkse aanbeveling 2x2 ('2 ons groenten en 2 keer fruit’).

www.2x2.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer