"Consument moet centraal staan"
Door de huidige crisis verkeren ook veel bedrijven in Oostland in financiële problemen, waarvan ondernemers, hun gezinnen en werknemers de dupe zijn. De malaise heeft ook een groot effect op de regio, omdat de glastuinbouw hier de grootste werkgever is. Bedreigingen, maar vooral kansen voor de toekomst, stonden maandag centraal. Glastuinbouw in Perspectief was dan ook het thema van de bijeenkomst.
Meer dan honderd aanwezigen woonden de bijeenkomst bij in de grote ontvangstruimte van Anthura in Bleiswijk. Ger Koopmans (CDA Tweede Kamerfractie), Agnes van Ardenne (Productschap Tuinbouw), Nico van Ruiten (LTO Glaskracht) en Cor Hendriks van de Rabobank gaven in het eerste deel van de bijeenkomst een scherpe analyse van de huidige problemen. De afgelopen jaren heeft de nadruk op de bedrijven te eenzijdig gelegen op uitbreiding van productie en op de kostenkant. Maar steeds meer concurrentie vanuit andere landen en vooral de eigen gebrekkige marketing en versnipperde afzet hebben geleid tot verzwakking van onze positie. Die kwetsbaarheid is pijnlijk zichtbaar geworden door de economische crisis in onze afzetgebieden voor groenten, bloemen en planten.
Het tweede deel van de avond ging over de kansen voor de tuinbouw. Alle deelnemers hadden hun visie voor de toekomst vooraf via een enquête ingevuld en de resultaten daarvan vormden samen met de inbreng van sprekers en zaal de rode draad. Bundeling van afzet om een hogere waarde op het eigen bedrijf te kunnen houden, is hard nodig. Daarbij wordt de Europese regelgeving op concurrentie echter als zeer belemmerend ervaren.
Daarnaast moet de inzet van Europese geldstromen veel doelgerichter voor innovatie van marketing en afzet worden aangewend. Onderwerpen waar CDA Kamerlid Ger Koopmans zich op richt in Den Haag. Naast aanpak van deze problemen moet vooral de consument veel meer centraal komen in de focus van de tuinbouw. Groenten en fruit zijn niet meer weg te denken uit een gezond leefpatroon: een ontwikkeling die ook voor de tuinbouw een veel grotere meerwaarde kan hebben. “Richt je ook meer op scholen en bedrijfskantines voor een heerlijke groentenhap” gaf Cor Hendriks mee. Ook op andere manieren kan de moderne consument veel meer in contact worden gebracht met de producten uit de kas. Volgens jongeren in de zaal die nu een tuinbouwopleiding volgen, staat als een paal boven water, dat de glastuinbouw veel meer buiten de eigen kas moet kijken om in de toekomst weer positie in te kunnen nemen: “Nederland moet zich beter onderscheiden in de markt, want wij hebben daarvoor alles in huis”.