Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Best of Four toegetreden tot P-8

"Thijs Jasperse: "Goed paprikajaar is pure noodzaak"

Tholen - Het Hollandse paprikaseizoen is weer van start gegaan. Tijd om Thijs Jasperse, voorzitter van de P8, te vragen naar zijn verwachting voor het Hollandse paprikaseizoen. "Ik ben redelijk optimistisch gestemd over het seizoen", zegt de paprikavoorman. "Maar na drie miserabel slechte paprikajaren is het ook pure noodzaak dat het dit jaar goed gaat."

"Vorige week lagen de paprikaprijzen nog ruim boven de 2 euro, maar helaas zijn deze week de prijzen onder een niveau van twee euro gekomen. Dat is zorgelijk, maar ik ga er vanuit dat deze prijsdaling van korte duur is", zegt Thijs. Tot half april hebben we nog wat buitenlandse concurrentie uit IsraĆ«l en Almeria, maar over ruim 2 weken hebben we al weer Pasen en we verwachten dat dit ook weer extra vraag teweeg brengt." 

De voorwaarden voor een betere afzet van paprika's zijn volgens Thijs zeker aanwezig. "Allereerst is het Nederlandse areaal met een procent of vier gekrompen. Dat scheelt toch gauw zo'n zestig hectare paprika's. Daarnaast is er met name bij de rode paprika's een verandering zichtbaar in snelkleurende rassen en dat komt de kwaliteit zeker ten goede."

"De afgelopen jaren is de paprikaconsumptie behoorlijk gegroeid. Zo steeg de consumptie per huishouden tussen 2007 en 2011 in Duitsland van 4,3 naar 5,3 kilo per huishouden en in Nederland van 2,3 naar 3 kilo", somt Thijs op. "De consumptie in het Verenigd Koninkrijk ligt nog het laagste van Europa, maar ik heb er een goede hoop op dat er ook daar beweging in komt, nu men door de concurrentie tussen de supermarkten ook steeds meer van de vaste seizoensprijzen af gaat."

Aan de P-8 zal het in elk geval niet liggen, betoogt de voorzitter. "De afgelopen drie jaar hebben we de campagne 'Kleurrijke mensen koken met paprika's' gevoerd. Nu starten we in meerder landen weer een driejarige campagne onder de noemer 'Pak Paprika's. Het aanbieden van een 'stoplicht' is prima, maar er zijn nog zoveel andere bereidingswijzen en mogelijkheden om de paprika's aan te bieden. Zeker in vergelijking met de tomaten is het paprikaschap over het algemeen nog erg saai en ook dat biedt nog voldoende kansen."

Er staan weer tal van activiteiten gepland en ook telersvereniging Best of Four, die al meedeed met verschillende campagnes, heeft zich nu ook aangemeld als lid van de P-8, zodat de paprikatelers eensgezind kunnen optrekken. Ook het gegeven dat er op afzetgebied concentratie plaatsvindt met onder meer de fusie van BGB en Versdirect.nl tot VanNature, stemt de P8-voorman tevreden. "Het heeft even geduurd, maar momenteel worden er in elk geval stappen gezet. We hopen dat dit uiteindelijk nog tot verdere stappen leidt."

Gerelateerde artikelen → Zie meer