Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Arnold Reijers: "Merkenstrategie biedt mogelijkheden"

Ondernemers bij Rabobank Westland in gesprek over succesvolle afzetstrategie

Donderdagavond 8 maart gingen zo’n 80 ondernemers bij Rabobank Westland met elkaar in gesprek over de ontwikkeling van een succesvolle afzetstrategie. Prikkelende quotes als ‘Het schap is een puinhoop’ en ‘De eetcultuur in Nederland is veranderd’ vormden de basis voor een goede discussie over marktontwikkelingen en de daarop aansluitende afzetstrategieën.

Het schap is een puinhoop

Paul Turken, expert marketing- en merkenbeleid, opende de avond door de theorie en praktijk aan elkaar te koppelen. Hij maakte tijdens zijn inleiding de kritische opmerking dat het schap een puinhoop is, zeker als je weet dat groenten tegenwoordig high involvement producten zijn. Bij dit soort producten is de aankoopbeslissing veel belangrijker dan vroeger. Vroeger kocht de consument gewoon een standaard tomaat, terwijl mensen nu vaker een beleving van eten maken en daar de bijbehorende producten bij kopen. Kortom, de eetcultuur in Nederland is niet meer dezelfde als 15 jaar geleden, onder meer door de invloed van verschillende kookprogramma’s op TV. In high involvementmarkten wordt de keten verkort en gaan producenten dichter op de eindgebruiker zitten. Veel tuinders gaan er volgens Turken in hun marktbenadering nog steeds vanuit dat groenten low involvement producten zijn en laten zich ook als zodanig behandelen door de retail.

Maak merken vanuit klantwensen

Ook bloemen en planten kunnen als high involvement producten gezien worden. Design en lifestyle zijn de laatste 15 jaar ook aan een opmars bezig. Dit heeft gevolgen voor de sierteeltsector. Veel consumenten passen het gebruik van bloemen en planten in hun huis namelijk op deze trends aan. In de discussie na de pauze met de expertpanels kwam dit ook naar voren. Hendrico de Brabander van Noviflora zat in het sierteeltpanel. Hij gaf de aanwezigen het advies om merken te bouwen vanuit klantwensen. “Noviflora voert het merk Finest Selection, dat bedoeld is voor het topsegment. De exacte invulling daarvan is afhankelijk van het land en de cultuur, zegt De Brabander, “voor bijvoorbeeld Zweden is dat dus anders dan voor Rusland.’’ Om hier blijvend op een goede manier invulling aan te geven, wordt samenwerking tussen producent en handelshuizen in de toekomst volgens hem alleen maar belangrijker. In het groentepanel zat onder andere Arnold Reijers van FresQ. Hij gaf aan dat groentetelers zich realiseren dat er geïnvesteerd moet worden in herkenbaarheid van producten. “Merkenstrategie biedt hier mogelijkheden,” volgens Reijers.


Hendrico de Brabander aan het woord


Kennis delen is kansen creëren

Rabobank Westland gelooft er in dat je door kennis te delen, kansen creëert. Daarom organiseert de bank gedurende het jaar diverse bijeenkomsten voor ondernemers. Wilt u meer informatie over de bijeenkomsten die Rabobank Westland organiseert? Neem dan contact op: (0174) 215 000.

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer