Het schap is een puinhoop
Paul Turken, expert marketing- en merkenbeleid, opende de avond door de theorie en praktijk aan elkaar te koppelen. Hij maakte tijdens zijn inleiding de kritische opmerking dat het schap een puinhoop is, zeker als je weet dat groenten tegenwoordig high involvement producten zijn. Bij dit soort producten is de aankoopbeslissing veel belangrijker dan vroeger. Vroeger kocht de consument gewoon een standaard tomaat, terwijl mensen nu vaker een beleving van eten maken en daar de bijbehorende producten bij kopen. Kortom, de eetcultuur in Nederland is niet meer dezelfde als 15 jaar geleden, onder meer door de invloed van verschillende kookprogramma’s op TV. In high involvementmarkten wordt de keten verkort en gaan producenten dichter op de eindgebruiker zitten. Veel tuinders gaan er volgens Turken in hun marktbenadering nog steeds vanuit dat groenten low involvement producten zijn en laten zich ook als zodanig behandelen door de retail.Maak merken vanuit klantwensen
Ook bloemen en planten kunnen als high involvement producten gezien worden. Design en lifestyle zijn de laatste 15 jaar ook aan een opmars bezig. Dit heeft gevolgen voor de sierteeltsector. Veel consumenten passen het gebruik van bloemen en planten in hun huis namelijk op deze trends aan. In de discussie na de pauze met de expertpanels kwam dit ook naar voren. Hendrico de Brabander van Noviflora zat in het sierteeltpanel. Hij gaf de aanwezigen het advies om merken te bouwen vanuit klantwensen. “Noviflora voert het merk Finest Selection, dat bedoeld is voor het topsegment. De exacte invulling daarvan is afhankelijk van het land en de cultuur, zegt De Brabander, “voor bijvoorbeeld Zweden is dat dus anders dan voor Rusland.’’ Om hier blijvend op een goede manier invulling aan te geven, wordt samenwerking tussen producent en handelshuizen in de toekomst volgens hem alleen maar belangrijker. In het groentepanel zat onder andere Arnold Reijers van FresQ. Hij gaf aan dat groentetelers zich realiseren dat er geïnvesteerd moet worden in herkenbaarheid van producten. “Merkenstrategie biedt hier mogelijkheden,” volgens Reijers.Hendrico de Brabander aan het woord