Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

‘Residuvrij moet goed worden gecommuniceerd’

Diverse partijen in de AGF-keten zien perspectief in groente en fruit, die volledig vrij zijn van residu en ook in andere opzichten duurzamer zijn. Qua teelt en marketing zijn er nog wel de nodige plooien glad te strijken, zo concludeert ketenmagazine CHAIN in de editie die vrijdag 9 maart verschijnt

“Je hebt een sterk verhaal nodig, dat zich niet mag afzetten tegen biologische producten”, zegt Hans van Trijp van Wageningen Universiteit in een artikel over de wenselijkheid en haalbaarheid van residuvrij telen. “Residu is een ‘dissatifier’ en wordt dus geassocieerd met iets ongewensts”, zegt de hoogleraar marktkunde en consumentengedrag. “Bovendien gaan consumenten er van uit dat groente en fruit al schoon en gezond zijn. Als je residuvrij als ‘usp’ hanteert, impliceer je in feite dat gangbare producten niet veilig zijn. Dat lijkt me riskant. Het is beter om de nadruk te leggen op duurzaam en dat begrip goed te definiëren. Nog beter is het om daarvoor als sector een keurmerk te ontwikkelen en dat vervolgens uit te dragen richting consumenten en het handelskanaal. Een individuele marktpartij is daarvoor niet sterk genoeg.”

Lees het complete artikel, waarin diverse schakels in de keten hun mening geven, in de nieuwste editie van CHAIN (www.chainmagazine.eu).

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer