‘Residuvrij moet goed worden gecommuniceerd’
“Je hebt een sterk verhaal nodig, dat zich niet mag afzetten tegen biologische producten”, zegt Hans van Trijp van Wageningen Universiteit in een artikel over de wenselijkheid en haalbaarheid van residuvrij telen. “Residu is een ‘dissatifier’ en wordt dus geassocieerd met iets ongewensts”, zegt de hoogleraar marktkunde en consumentengedrag. “Bovendien gaan consumenten er van uit dat groente en fruit al schoon en gezond zijn. Als je residuvrij als ‘usp’ hanteert, impliceer je in feite dat gangbare producten niet veilig zijn. Dat lijkt me riskant. Het is beter om de nadruk te leggen op duurzaam en dat begrip goed te definiëren. Nog beter is het om daarvoor als sector een keurmerk te ontwikkelen en dat vervolgens uit te dragen richting consumenten en het handelskanaal. Een individuele marktpartij is daarvoor niet sterk genoeg.”
Lees het complete artikel, waarin diverse schakels in de keten hun mening geven, in de nieuwste editie van CHAIN (www.chainmagazine.eu).