Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bus on tour voor herhaling vatbaar

De bustoer vanuit West Nederland naar Brabant en Limburg is een succes geworden. Op vrijdag 24 februari zijn ruim 20 personen met een VIP-bus naar Brabant en Limburg geweest. Zij hebben hier de praktijkervaringen over Het Nieuwe Telen (HNT) op het tomatenbedrijf van Vereijken en op het paprikabedrijf van Gubbels vernomen en bekeken. Deze arenasessie nieuwe stijl, waarbij er een goede samenwerking heeft plaatsgevonden tussen Greenport Campus en Samenwerken aan Vaardigheden, is een succes geworden. Het geheel is gefinancierd geworden vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).



Op de heenreis werd een ieder bijgepraat over de stand van zaken op het gebied van HNT en kasluchtontvochtiging. Ook werd een presentatie gegeven over mogelijke innovaties van schermdoeken en hun gebruik en dat HNT in gezet kan worden als marketingtool.



Tijdens de bedrijfsbezoeken werd de installatie getoond en de werking ervan toegelicht. De ervaringen van de bezochte bedrijven zijn positief, met name ten aanzien van de verbetering van de gewaskwaliteit. Wat de energiebesparing betreft gaan de bedrijven minder ver dan de proefnemingen op het GreenQ Improvement Centre. De mening is wel dat de grenzen ook in de praktijk verder zullen worden opgezocht als de energieprijzen stijgen. Op de 2 bezochte bedrijven worden veel metingen uitgevoerd, waardoor dagelijks wordt bijgeleerd en de systemen nog verder verbeterd worden.

Op de terugreis is met elkaar van gedachten gewisseld over datgene wat men gehoord en gezien had in de vorm van een brainstormsessie. Hierin kwam naar voren dat vooral de sierteelt mogelijkheden ziet om HNT naast kwaliteitsverbetering en energiebesparing ook in te zetten als marketingtool, maar dat dit ook voor de groenteteelt perspectieven biedt.



‘Samenwerken aan Vaardigheden’ is een gezamenlijk initiatief van GreenQ Improvement Centre, Wageningen UR Glastuinbouw, Priva, Certhon en TNO met als doel de toepassing van nieuwe, duurzame technologie in de tuinbouw te bevorderen. Wij informeren ondernemers, technische toeleveranciers en voorlichters over technische innovaties om de glastuinbouw duurzamer te maken en samen praktische ervaring op te doen. Gedurende vijf jaar wordt het project gefinancierd door Het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en de Provincie Zuid-Holland en maken zij het mogelijk om jaarlijks vijf projecten te realiseren.

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer