Nieuwe marktbehoeften
De witloofsector levert in samenwerking met LAVA-veilingen Coöbra en Veiling REO belangrijke inspanningen om de afzetmarkt voor zijn 'witte goud' uit te breiden. Witloofveilingen als Coöbra en REO Veiling verleggen grenzen, op zoek naar nieuwe productvormen die inspelen op de trend naar gebruiksgemak. Met dit convenience-product wil de REO Veiling inspelen op de groeiende marktvraag naar voorversneden, gemengde slaatjes en kleinverpakkingen voor kleine gezinnen.Gebruiksklare witloofslaatjes
De REO Veiling, een toonaangevende witloofveiling binnen LAVA, beantwoordt met 'Les Crudettes' op de groeiende vraag naar voorversneden slaatjes. De witloofslaatjes worden met dagvers Flandria-witloof bereid en aangeboden in twee variaties: witloof-veldsla en witloof-radicchio in gebruiksklare zakjes. Aan de toeleveranciers van de groenten worden strenge eisen gesteld. Het product voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen: Koeling direct na de oogst, gelijksoortig gewicht en milieuvriendelijke teelt. Er wordt een houdbaarheid van één week gegarandeerd, mits de koudeketen wordt gerespecteerd.'Steamy' moderne gemaksgroente
Veiling Coöbra, een LAVA-veilingorganisatie van Belgische witlooftelers, pakte vorig jaar ook met een innoverend product uit. In het groenterayon vindt de consument 'Steamy', vers verpakt Flandria-witloof in gebruiksklare stoomzakjes voor de microgolfoven. Steamy staat voor smaakvol, snel gegaard vers witloof. Het product is te vinden waar het écht thuishoort: bij de verse groenten.Flandria-roodloof: unieke kleur en smaak
Flandria-roodloof, een kruising tussen radicchio (sla) en klassiek witloof, heeft een mooie plaats veroverd op de Belgische markt. Flandria-roodloof verschilt in smaak en structuur lichtjes van klassiek witloof. De frisse, rode kleur bedekt een groot deel van het kropoppervlak. Dezelfde strenge Flandria-kwaliteitsnormen gelden ook voor roodloof. “Met roodloof hebben we een unieke troef in handen, waarmee een meerprijs voor de telers kan worden gerealiseerd”, aldus Jo Lambrecht van Veiling Coöbra.“Er is regelmatige vraag naar én voldoende volume. Het is een dankbaar product, waar sommige warenhuizen heel goed mee kunnen werken. Ook voor de export realiseren we mooie zaken met Flandria-roodloof. Coobra staat zeker open voor commercieel overleg met geïnteresseerde kopers. Op aanvraag leveren we in de gewenste verpakking.” Speel de aantrekkelijke kleur van Flandria-roodloof uit en geef het een opvallende plaats in het groenterayon. Dit prachtige nicheproduct is perfect geschikt voor moderne bereidingen en feestelijk tafelen en presenteert mooi in salades door de unieke kleur.
Tweede editie 'Witloof gaat vreemd'
Witloof is al decennialang een vaandeldrager van de typische Belgische keuken, maar in 2011 moedigde de promotiecampagne 'Witloof gaat vreemd' de consument aan om met deze groente 'eens anders' aan de slag te gaan. De campagne in nauwe samenwerking met de retail en diverse winkelketens was een schot in de roos. De populariteit van witloof is duidelijk gestegen, ook bij jongere verbruikers. Originele gerechten die toch gemakkelijk te bereiden zijn, inspireren de talrijke bezoekers van www. witloofgaatvreemd.be. In maart komt er een tweede editie met promotieacties met los witloof, in april met verpakt witloof.Informatie: www.witloofgaatvreemd.be