zowel qua rassen als qua producttypes. Langzaam maar zeker worden er echter
stappen vooruit gezet. Ketensamenwerking speelt hierin een belangrijke rol.
Teler Juan José Balocco (m) geflankeerd door Andres Bowles (l) en Marcelo Altieri (r).
In Uruguay zijn twee teeltgebieden te onderscheiden: in het zuiden vindt voornamelijk vollegrondsteelt plaats, in het noorden wordt in de winter onder plastic geteeld. Belangrijke gewassen zijn onder meer: tomaat, paprika, aubergine en sla
en de grootste uitdaging wordt gevormd door de soms extreme weersomstandigheden. “De behoefte aan specifieke rassen en teeltbegeleiding is dan ook groot”, vertelt Marcelo Altieri van distributeur Agritec. "Met de rassen en de kennis van Rijk Zwaan proberen we een kwaliteitsslag te maken en kunnen we nieuwe markten bedienen. Zo worden sinds een paar jaar ook cruiseschepen van verse producten voorzien."
Nieuwe producten
Met name in het hogere segment ontstaat ook een steeds grotere behoefte aan nieuwe producten. Om die succesvol te introduceren, is samenwerking in de keten essentieel. Voor de introductie van een nieuw product gaat Agritec éérst naar de supermarkt toe. Tienda Inglesa, het grootste retailbedrijf van Uruguay, is één van de bedrijven waar intensief mee wordt samengewerkt. “We richten ons op het hoogste niveau en deze consumenten hebben altijd de behoefte aan nieuwe producten”, vertelt inkoopmanager Andres Bowles. “De samenwerking met Agritec bewijst danook zeker zijn waarde. Eerder konden we ons al onderscheiden met de minikomkommer en Salanova®. Op dit moment introduceren we met succes de trostomaat (zie kader). We starten met kleine hoeveelheden en pas als de vraag
toeneemt, bouwen we het langzaam op; dat is de beste manier!”
Iedereen profiteert
Bij een succesvolle introductie van een nieuw product, hoort uiteraard ook eengoede producent. Agritec helpt bij het vinden van de juiste teler in de juiste
teeltgebieden, zodat een samenwerking ontstaat waarvan iedereen profiteert. Dit beaamt ook teler Juan José Balocco van Rodyvell SA, al jaren één van de vaste leveranciers van Tienda Inglesa. “Oogstzekere rassen én de zekerheid van een afzetkanaal; dat is ideaal.”
Razymo RZ
Een goed voorbeeld van een succesvolle productintroductie in Uruguay is die van de cocktailtrostomaat, een voor Uruguay nog relatief onbekend product. Nadat de consument eerst nog moest wennen aan de andere presentatievorm, wordt de versheid van dit type inmiddels steeds meer gewaardeerd. Het ras Razymo RZ beschikt bovendien over de juiste ziekteresistentie voor het specifieke Uruguayaanse klimaat.Bron: Chainmail, Rijk Zwaan