Marktleider
De Nederlandse spruit is marktleider op de Duitse markt. Hierdoor is er een duidelijk rechtstreeks verband te zien tussen de Nederlandse export naar Duitsland en de huishoudelijke aankoop. Voor de Nederlandse spruit is Duitsland verreweg de belangrijkste afzetmarkt. Maar liefst 70 procent van de export gaat naar Duitsland. De jaarlijkse lokale productie bedraagt 10 tot 15 miljoen kilo, terwijl uit Nederland circa 30 miljoen kilo wordt ingevoerd.Gezond voert boventoon
Spruiten zijn volgens de Duitse consument gezond en lekker. Dit zijn de meest genoemde associaties. Ook het wintergevoel scoort hoog. Consumenten, die geen spruiten kopen, denken bij spruiten het meest aan gezond, maar daarna zijn “bitter”, “walgelijk” en “houd ik niet van” de meest genoemde gedachten. November en december zijn de meest populaire maanden om spruiten te kopen. Ook januari en februari scoren vrij hoog. In maart neemt de belangstelling vervolgens hard af.Variatie in spruiten
De smaak van spruiten wordt door kopers beoordeeld met een 8,2. Ondanks dit goede cijfer ziet de helft van de Duitse spruitenkopers het wel zitten om een mild zoete spruit te proberen. In principe kunnen de rassen nu al onderverdeeld worden in een mild zoete of klassieke variant, maar ze liggen nog niet zodanig in het winkelschap. Ook is men benieuwd naar de paarse spruit. Op de Engelse markt is deze spruit al op beperkte schaal verkrijgbaar. Hij is zoeter dan de gangbare groene spruit. 60 procent is wel in om de paarse spruit te proberen, 16 procent ziet daar niets in en een kwart weet het nog niet. Zelfs onder de niet-kopers van spruiten is een deel van de consumenten benieuwd naar de paarse spruit.Consumptiestijging mogelijk
De meest geschikte consumptieverhogende maatregelen zijn volgens de consument verstrekken van meer recepten en meer prijspromoties. Een derde zegt dat geen enkele actie aanzet tot consumptieverhoging. Het gaat voor een groot deel om niet-kopers die dat zeggen. Bijna de helft van de niet-kopers van spruiten zegt dat geen enkele actie bij hen leidt tot het kopen van spruiten. De andere helft houdt de deur dus op een kier. Als belangrijkste acties worden vervolgens genoemd: verstrekken van meer recepten, een zoetere spruit aanbieden en meer informatie over de bereiding.Bron: Productschap Tuinbouw, www.tuinbouw.nl