Meten om te weten
Onder de slogan 'We hebben allemaal iets met Flandria' ging de Flandriacampagne in 2011 een tweede jaargang in met tv-spots, advertenties en wokacties op de winkelvloer. Naast waarden als kwaliteit, lekker en aantrekkelijk werd op originele wijze een emotionele band met het keurmerk geïllustreerd. Om promotiecampagnes héél gericht te voeren, laat het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) regelmatig het effect ervan meten. Voor Flandria deed het onderzoeksbureau TNS Dimarso in oktober 2011 enquêtes bij VVA's (verantwoordelijken voor aankopen) van + 30 jaar, zowel face-to-face als via online bevragingen. Naast bekendheid van de campagne werd ook imago en bekendheid van het keurmerk zelf bij de Belgische consument getoetst.Vlaanderen kent Flandriacampagne het best
De Flandriacampagne is er in 2011 in geslaagd de sterke resultaten van 2010 te behouden. In Vlaanderen, bij vrouwen en 55-plussers is de herkenning het hoogst. TOM (Top of mind) en spontane reclamebekendheid blijven stabiel (26%). In de leeftijdsgroep 34-54 jaar groeit de TOM zelfs van 19% naar 26%. 33% van de ondervraagden herinnert zich, mits hulp, een campagne voor Flandria te hebben gezien (40% in 2010). De Flandriacampagne geniet in Vlaanderen nog altijd een sterkere bekendheid dan in het zuiden. In het noorden bleef de TOM stabiel, in Wallonië viel die terug van 21% naar 15%, het niveau van 2009. De geholpen reclameherinnering daalde naar 1 op 5 bij de Waalse consument.Tv-spots meest opvallend
Reclame voor het keurmerk Flandria is in vergelijking met reclame voor andere merken van verse groenten ook in 2011 het best bekend. 45% van de ondervraagden herkende de campagne 'We hebben allemaal iets met Flandria' (51% in 2010). Vrouwen, - 35-jarigen en Vlamingen hebben ze het vaakst opgemerkt. 43% herkende minstens één van de tv-spots, 1 op 4 had op zijn minst één van de affiches onthouden en 1 op 10 was de wokactie bijgebleven, een status quo met de vorige bevraging. Net zoals in 2010 verwees 2 op 3 ondervraagden naar de tv-spots met Flandria. Vlamingen zagen minder Flandriareclame in het winkelpunt of in tijdschriften terwijl de Waalse consument Flandria juist meer opgevallen was in advertenties in tijdschriften.Vers en Belgisch scoren
De aspecten vers en gezond worden het meest opgepikt in de campagne. Opvallend is wel dat de consument het Belgische karakter van Flandria meer benadrukt dan in 2010. Het keurmerk staat voor 'producten van hier'. De campagne wordt nog altijd positief geëvalueerd als duidelijk en overtuigend.Merkbekendheid en imago stabiel
De merkpositie van Flandria is, voor de totale steekproef, ongewijzigd gebleven in vergelijking met de vorige meting. De spontane merkbekendheid klimt opvallend in de groep van 34-55 jarigen. Flandria blijft nog altijd beter bekend in Vlaanderen (73%) dan in Wallonië (66%). Ongeveer 1 op 4 kent het merk niet, terwijl 44% het heeft gekocht in de laatste zes maanden.Flandria meest gekochte merk
Vers en onberispelijk zijn dé argumenten om verse groenten en fruit te kopen, de prijs volgt op de derde plaats. Met 36% blijft Flandria veruit het meest gekochte merk voor verse groenten, een stabiel resultaat in vergelijking met de 10-meting. 1 op 2 van de ondervraagden geeft aan ooit Flandriagroenten te hebben gekocht. De hoogste penetratie is er bij vrouwen en in de groep van 35-54-jarigen. De opmars van Flandria in Wallonië kende vorig jaar een stop, in Vlaanderen niet. Voor de laatste zes maanden van vorig jaar haalde Flandria een aankoopscore van 44% (status quo met 2010). Dat het keurmerk een breed assortiment aanbiedt, krijgt van de Vlaamse consument nog meer appreciatie. Zowel in Vlaanderen als Wallonië heeft 1 op 10 Flandria ooit gekocht, maar niet in de laatste zes maanden. De meeste consumenten blijven het keurmerk dus wel kopen.Bron: Flandria Mail