Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Prinsen geeft tips over verkoop agf:

"Verkoop niet wat je zelf ook niet meer zou kopen"

"Geen product is zo mooi en gevarieerd, zowel naar kleur als naar vorm, als groenten en fruit. Klanten zouden er spontaan het water in de mond van moeten krijgen, maar dat gebeurt helaas nog te weinig. Veel heeft te maken met een tekort aan warenkennis bij jongere winkeliers en een gebrek aan informatie over de markt en de seizoenen van de fruitteelt." Dit constateert Jan Prinsen, de Belg met jarenlange ervaring in inkoop en verkoop van AGF. De laatste jaren was hij actief als directeur verse producten bij de Belgische retailer Colruyt. Momenteel richt hij zich als adviseur op het gebied van verkoop van agf. Hij verzorgt ook opleidingen in winkels en supermarkten.



"Een gebrek aan essentiële warenkennis is één van de struikelblokken, die een nog betere verkoop en consumptie van fruit in de weg staat", zegt Jan Prinsen. "Maar er is meer. Ook de meermaals per jaar terugkerende race om de eerste te zijn, die deze of gene fruitsoort aanbiedt, is weinig bevorderlijk voor een goede en continue kwaliteit. Bijna dagelijkse kost in supermarkten zijn vruchten die hun hoogtepunt al voorbij zijn. En dan maar blijven hopen dat iemand ze nog zal kopen. Niet doen: wat je zelf niet meer zou kopen, moet je ook niet meer proberen te verkopen. Buurtsupers kunnen zich met een goed uitgebouwde agf-afdeling onderscheiden en scoren, maar de praktijk leert dat ze dit vaak nog te weinig doen. Vandaar het nu van een beetje coaching in die afdeling."

Het ideale assortiment: zet de wereld niet op zijn kop

"In de winter zijn er geen aardbeien, maar wij hebben er toch". Het is iets waar winkeliers mee hopen te scoren en op het eerste gezicht doen ze dat ook. Klanten zijn aangenaam verrast met het onverwacht opduiken van aardbeien. Iets minder aangenaam, maar minstens wel even verrassend is de prijs en wanneer ze die dan gaan vergelijken met de kwaliteit, smaak en textuur is de pret meestal helemaal voorbij. Vandaar de tip van Jan Prinsen: volg de seizoenen.

Klik hier voor het volledige artikel en meer tips van Jan Prinsen

Bron: Buurtsuper.be / Unizo

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer