"Een gebrek aan essentiële warenkennis is één van de struikelblokken, die een nog betere verkoop en consumptie van fruit in de weg staat", zegt Jan Prinsen. "Maar er is meer. Ook de meermaals per jaar terugkerende race om de eerste te zijn, die deze of gene fruitsoort aanbiedt, is weinig bevorderlijk voor een goede en continue kwaliteit. Bijna dagelijkse kost in supermarkten zijn vruchten die hun hoogtepunt al voorbij zijn. En dan maar blijven hopen dat iemand ze nog zal kopen. Niet doen: wat je zelf niet meer zou kopen, moet je ook niet meer proberen te verkopen. Buurtsupers kunnen zich met een goed uitgebouwde agf-afdeling onderscheiden en scoren, maar de praktijk leert dat ze dit vaak nog te weinig doen. Vandaar het nu van een beetje coaching in die afdeling."
Het ideale assortiment: zet de wereld niet op zijn kop
"In de winter zijn er geen aardbeien, maar wij hebben er toch". Het is iets waar winkeliers mee hopen te scoren en op het eerste gezicht doen ze dat ook. Klanten zijn aangenaam verrast met het onverwacht opduiken van aardbeien. Iets minder aangenaam, maar minstens wel even verrassend is de prijs en wanneer ze die dan gaan vergelijken met de kwaliteit, smaak en textuur is de pret meestal helemaal voorbij. Vandaar de tip van Jan Prinsen: volg de seizoenen.Klik hier voor het volledige artikel en meer tips van Jan Prinsen
Bron: Buurtsuper.be / Unizo