Buitenlandse zaden beginnen geleidelijk een plaats in te nemen in de Shandong provincie, zo vertellen telers Wang Ximin en Zhao Huanxin. Zo vertelt Liu Mingshan dat hij liever buitenlandse zaden, dan binnenlandse zaden heeft. 'Ze leveren een grotere oogst op en zijn beter bestand tegen ziekten dan de zaden die door Chinese bedrijven worden ontwikkeld.' Als voorbeeld haalt hij een hybride komkommer aan van een Koreaans bedrijf: 'Hij smaakt geweldig en wordt goed verkocht.'
De buitenlandse rassen hebben inmiddels meer dan de helft van het areaal bij grote groentekassen in Shouguang, in China's oostelijke Shandong provincie overgenomen, zo vertelt het zaadmanagement bureau van het Ministerie van Landbouw. Insiders zeggen dat China moet inzien dat concurrentie meer keuze biedt aan de telers en consumenten en dat het de jonge zaadindustrie stimuleert.
Buitenlandse bedrijven leveren bijna alle zaden voor de kaskomkommers, paprika's en 80% van de tomaten, aubergines en meloenen in Shouguang, een stad met 1 miljoen inwoners. 'De telers uit Shouguang spenderen jaarlijks $47 miljoen aan geïmporteerde zaden,' aldus Tang Mingtao, adjunct chef van het wetenschap en technologie bureau van de stad. Twee derde van de opbrengsten van de lokale zaadmarkt gaat naar buitenlandse bedrijven, zo zegt hij. Met een jaarlijkse groenten oogst van ruim €490 miljoen, is Shouguang dé 'groentestad' waar de grote zaadbedrijven niet omheen kunnen.
Een snelle reactie
's Werelds grootste 10 zaadbedrijven zijn actieve spelers op de Chinese markt. Zij zijn teellocaties en onderzoeksfaciliteiten begonnen in Shouguang. In juli 2009, toen de kassen in Shandong werden getroffen door het tomato yellow leaf curl virus, was er niet één Chinees bedrijf dat met een tijdige oplossing kon komen, zo stelt Tang. Yossi Tzuri, CEO van Hazera China vertelt: Hazera Genetics, vestigde zich in 1999 in China. Binnen een paar weken na de uitbraak van het virus leverden wij tomatenrassen die resistent waren voor dit virus, waardoor de lokale telers snel opnieuw konden zaaien.' Tang merkt op: 'De prijs van deze zaden lag echter twee keer zo hoog als de eerder gebruikte tomatenzaden.'
'Dit soort verhalen zijn zo diep ingehamerd bij sommige lokale telers, dat zij het vertrouwen in de Chinese veredelingsbedrijven hebben verloren.' Aan het woord is Shen Huolin, decaan van de afdeling groentewetenschappen aan de China Agricultural University in Peking
Na 12 jaar van onderzoek en ontwikkeling, heeft de professor samen met zijn team een langwerpige chilipeper ontwikkeld, de Zhongshou-12, die beter is dan zijn buitenlandse soortgenoten en meer resistentie heeft voor plagen en ziekten. 'Toen een enthousiaste teler na een proefperiode terugkwam voor meer zaad, bood ik hem een korting waardoor het product de helft goedkoper was dan alle buitenlandse producten. Tot mijn frustratie wilde hij dat de prijs nog verder zo zakken omdat het geen buitenlands product was!'
Gebruik en waarde
China's gigantische groentesector gebruikte afgelopen jaar ongeveer 100,000 ton aan zaad om 650 miljoen ton aan groenten te produceren, zo zegt Liao Xiyuan, deputy chief van het Ministerie van Landbouw. De toevloed van buitenlandse zaden is gegroeid. Op 5 december 2011 lag de importwaarde op $121 miljoen - 3.1 keer zo veel als de waarde in 2004, zo citeert Liao de cijfers van de Douane. De buitenlandse zaadbedrijven hebben 15% van de Chinese kasgroenten markt overgenomen en bijna 20% in Shandong.
Buitenlandse zaden zijn vaak een paar dozijn keer zo duur als de binnenlandse zaden. Hierdoor staat de waarde van de Chinese zaden (80 % van de markt in Shandong) gelijk aan slechts 20% van de waarde van de geïmporteerde zaden. Maar dankzij het succes van deze zaden, kopen de telers ze alsnog, ondanks de hoge prijs. zo stelt Wang Rui, van New Century Breeding Co in Shouguang een bedrijf dat bijna al zijn zaden uit het buitenland haalt.
Marketing maakt verschil
De kranten zijn bang dat de markt in Shouguang 'het risico loopt gemonopoliseerd te worden door buitenlandse bedrijven'. Volgens Zhang Zhenhe, hoofd specialist van het National Agro-Tech Extension and Service Center, hoeven mensen zich niet zo druk te maken. 'Shouguang is een uitzondering en niet representatief voor de rest van het land.'
Dankzij de goede marketing in Shouguang hoeven zij zich niet druk te maken dat hun producten in de opslagruimten blijven liggen, ook al zijn ze elders bang voor een aanbod overschot en dalende prijzen. 'Telers in Shouguang zijn goed op de markt ingespeeld,' zo zegt Zhang. 'Zij kiezen voor buitenlandse zaden met als doel om winst na te streven en risico's te beperken en de voordelen compenseren de kosten van de zaden.'
Volgens Zhang worden de buitenlandse zaden in de rest van het land veel minder gebruikt. Hij schat in dat er tussen 2007 en 2010 jaarlijks minder dan 600,000 hectares met buitenlandse zaden werden beplant in China.
Vooruit kijken
In Shandong, investeerde de Shouguang Vegetable Industry Group afgelopen jaar €18 miljoen in het opzetten van een zaadbedrijf, inclusief een proeflocatie voor het telen van groenten, zo deelt Tang Mingtao van het wetenschap en technologie bureau van de stad. De Zhongshou-12 pepersoort die werd ontwikkeld door het team van Shen Huolin, wordt nu op minstens 667 hectare geplant. Dat is meer dan de helft van het teeltgebied voor chilipepers in Shouguang.
Shen verwacht dat binnen vijf jaar 30% van de zaden in de Chinese kassen 'een etalage zijn van de Chinese groentenindustrie'.
Bron: chinadaily.com.cn