Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nog veel ruimte voor telers op Russische markt

Steeds meer telers kiezen voor telen in het buitenland en dat is geen vreemde keuze. Rusland bijvoorbeeld, is maar voor 10% zelfvoorzienend als het gaat om tuinbouwproducten. Er is dus nog veel ruimte in deze markt. Daarbij komt nog dat consumenten in dit land steeds rijker worden waardoor er meer behoefte is aan gezondere en mooiere producten.

Peter Niekus van de Rabobank en Wim Grootscholten van Rainbow Growers debatteerden in het House of Technology en Innovation over het succes van telers in het buitenland. Beide heren zijn het erover eens dat je als teler dicht bij de klant moet staan, ook als deze zich in het buitenland bevindt.

Wim Grootscholten is mede-eigenaar van teeltlocatie Thanet Earth in het Engelse Kent en is razend enthousiast over het telen ter plaatse. Door op locatie te werken wordt de relatie met de afnemer beter. "We hebben onze markt in vier jaar tijd met 25% kunnen uitbreiden en dit zal verder toenemen tot 50%." Een ander voordeel van telen in Engeland is dat de Engelsen erg chauvinistisch zijn. Dat betekent dat zij bereid zijn meer te betalen voor producten die in eigen land geproduceerd worden.

Dat laatste is niet alleen in Engeland het geval, ook in Duitsland en Rusland is men bereid meer te betalen voor producten uit eigen land. Peter Niekus van de Rabobank adviseert telers bij het opstarten van internationale zaken en ook hij ziet veel kansen zolang je maar dicht bij de klant blijft "Je moet heel goed weten waar je markt zit, hoe je die bedient en vasthoudt."

Tenslotte zorgt ook de Nederlandse mentaliteit volgens beide heren voor successen in het buitenland. "Het Hollandse ondernemerschap wordt overal ter wereld zeer hoog gewaardeerd en de mentaliteit die de Nederlander heeft om het elke dag beter te doen, zie je nergens anders."

Publicatiedatum: