Visuele notule door Pim van der Heiden, Cre_Aid
De tomaat is (nog) geen sexy product. Daar wil Lans verandering in brengen. Het gaat bij Lans opvallend vaak over innovatie; nieuwe producten, technieken en markten. Lans is een tomatenteler die zich ontwikkeld heeft tot een van de vooruitstrevendste tomatenkwekerijen van Nederland. Juist daarom staat Lans open voor nieuwe ideeën van partijen van buiten de sector en deed een verzoek aan de Kennis Community om deze Karavaan bij hen op het bedrijf te organiseren. Tijdens de rondleiding konden bedrijven, creatievelingen en kenniswerkers al kennismaken met het duurzame productieproces: nagenoeg volledig hergebruik van energie, water en biologische teelt zorgt voor smaakvolle tomaten van hoge kwaliteit, en dat het hele jaar door.
Nieuwe concepten voor ‘soeper de soep’
Na een paar korte presentaties gingen drie groepen uiteen om in workshops te brainstormen over nieuwe invalshoeken voor tomaten. Zo zijn er nieuwe marketingconcepten bedacht voor soeper de soep, een compleet pakket voor tomatensoep, met fond, kaas, croutons en Hollandse tomaten verpakt in een doos van ruim 900 gram. Er werd gedacht aan varianten van gazpacho, de koude tomatensoep die populair is in Spanje, maar ook aan vernieuwde samenstellingen van gezonde soep.Strategische allianties
Tijdens de workshop strategische allianties werd gedacht aan onder andere het opzetten van ‘gezonde’ allianties met GGD, productschappen en onderwijsinstellingen om de tomaat als gezonde snack te introduceren. Maar ook op het gebied van sport en vrije tijd in combinatie met een sport icoon zijn mogelijkheden om de tomaat nieuwe allure te geven.Flirten met tomaten
De meeste resultaten leverde de workshop nieuwe PMC’s op. Van werken met Lady Gaga als stijlicoon aan de tomatensap tot tomatenwellness en een ‘tomatenflipje’. Er werd volop geflirt met tomaten en de mogelijkheden lijken onbeperkt. Dat vonden ook de gastheren van de dag.
Wilko Wisse, Lans: “Heel veel nieuwe ideeën. Ik moet het even laten bezinken maar hier kunnen we echt wel wat mee.” Martijn Pabon, Boom Packaging: “Leuk! zeker het associëren. Maar nu gaat het erom: wat ga je er mee doen?” Egon Coolen, Syntens: “In zo’n korte tijd zoveel creativiteit. Nu nog omzetten in een stappenplan. Daar kunnen wij bij helpen.” Deze Kennis Karavaan voldeed aan een behoefte waar veel meer sectoren gebruik van kunnen maken.
Meer informatie over de Kennis Karavaan
De Kennis Karavaan is onderdeel van de in 2010 opgerichte Kennis Community. Op initiatief van de Kennisalliantie wordt een regionaal netwerk gevormd dat kennisuitwisseling en kennisoverdracht voor innovatievraagstukken bevordert. De Kennis Karavaan gaat naar de plek waar het ijzer gesmeed wordt, de plek waar de innovatie voet aan wal zet.Bron: Kennisalliantie