"Samen doen, samen denken, samen werken"
De laatste tijd lijkt de urgentie om samen te werken gegroeid. "De laatste jaren zitten de telers in een soort vicieuze cirkel. De focus ligt op het produceren tegen een zo laag mogelijke prijs en dus zo veel mogelijk kilo’s. De investeringen in onder andere WKK’s en andere financiële constructies hebben de schaalvergroting sterk in de hand gewerkt terwijl de uitdaging voor de teler eigenlijk moet zijn: het zo goed mogelijk aansluiten op de markt en klantwensen. Door dichter bij de consument te staan, kan de teler inzicht krijgen in de vraag en zo zijn product (inclusief levering)
hierop aanpassen. Dan ben je echte waarde aan het creëren. Ook voor de keten."
Voorwaarde is een relatiegerichte en samenwerkende keten. "Niet altijd daar inkopen waar het op dat moment het goedkoopste is maar langere termijn relaties aangaan, waar samen aan vernieuwing en verbetering gewerkt kan worden. Ieder op dát vlak waarin hij het beste is." Koornneef wijst daarbij wel op een aantal voorwaarden. "Zolang het onderlinge gevoel van respect en visie er niet is, zullen er initiatieven blijven om schakels over te slaan of uit te sluiten."
Voor 2010 is het voor Koornneef belangrijk dat telers zich aansluiten en samenwerken. "Een APO Paprika kan veel voordeel opleveren in de van vorm kennis over de markt en productbeschikbaarheid bij de telers. Helemaal wenselijk is het, als de prijs bekend is op het moment dat het product de dam verlaat. Pas dan krijg je als teler meer grip en inzicht in je eigen verkoop en kan je beter marktgericht gaan telen."
Bron: Nieuwsbrief Florpartners