Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arjen Koornneef:

"Samen doen, samen denken, samen werken"

Arjen Koornneef teelt gele en rode paprika’s (met 2 compagnons) op 2 locaties, is lid van Sunrise Pepper Growers, bestuursvoorzitter van QualityforU en actief binnen diverse commissies. "De meerwaarde van het actief deelnemen in een samenwerking, is dat je door visie en kennis te delen, zelf verder komt", zo stelt Koornneef.



De laatste tijd lijkt de urgentie om samen te werken gegroeid. "De laatste jaren zitten de telers in een soort vicieuze cirkel. De focus ligt op het produceren tegen een zo laag mogelijke prijs en dus zo veel mogelijk kilo’s. De investeringen in onder andere WKK’s en andere financiële constructies hebben de schaalvergroting sterk in de hand gewerkt terwijl de uitdaging voor de teler eigenlijk moet zijn: het zo goed mogelijk aansluiten op de markt en klantwensen. Door dichter bij de consument te staan, kan de teler inzicht krijgen in de vraag en zo zijn product (inclusief levering)
hierop aanpassen. Dan ben je echte waarde aan het creëren. Ook voor de keten."

Voorwaarde is een relatiegerichte en samenwerkende keten. "Niet altijd daar inkopen waar het op dat moment het goedkoopste is maar langere termijn relaties aangaan, waar samen aan vernieuwing en verbetering gewerkt kan worden. Ieder op dát vlak waarin hij het beste is." Koornneef wijst daarbij wel op een aantal voorwaarden. "Zolang het onderlinge gevoel van respect en visie er niet is, zullen er initiatieven blijven om schakels over te slaan of uit te sluiten."

Voor 2010 is het voor Koornneef belangrijk dat telers zich aansluiten en samenwerken. "Een APO Paprika kan veel voordeel opleveren in de van vorm kennis over de markt en productbeschikbaarheid bij de telers. Helemaal wenselijk is het, als de prijs bekend is op het moment dat het product de dam verlaat. Pas dan krijg je als teler meer grip en inzicht in je eigen verkoop en kan je beter marktgericht gaan telen."

Bron: Nieuwsbrief Florpartners
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer