Tholen - Grodan bestaat dit jaar 40 jaar. Om dat te vieren is er donderdag 19 november een symposium geweest in Amerongen. Ongeveer 100 mensen uit de tuinbouw hoorden wat mogelijke oplossing zijn voor de hedendaagse problematiek in de tuinbouw. 
Ter voorbereiding van dit evenement zijn er paneldiscussies geweest met verschillende groepen binnen de sector. Telers, technische toeleveranciers, adviseurs, handelaren en beïnvloeders vormden de denktank. Ze dachten mee over de trends die ze waarnemen binnen de sector en en vatten dat samen. Er zijn opvallende veel zelfde onderwerpen binnen de verschillende groepen. Die onderwerpen zullen de toekomstige thema's in de sector worden, voorspelt Linda Rutten van Business Openers. Ze signaleerde dat de glastuinbouw een innovatieve sector is. Innovaties worden snel door het overgrote deel van de telers overgenomen. Er wordt amper tijd genomen om die investeringen volledig te benutten; heel kort daarna worden weer nieuwe technische hoogstandjes aangeboden. In de paneldiscussies bleef de vraag rijzen: Wie gaat de leiding nemen om de sector weer vlot te trekken?
Klik hier om de fotoreportage te bekijken
Dick Oosthoek, Rabobank, vindt dat de telers te ver weg staan van de consument. De keten is te lang. Ze hebben elkaar veel te vertellen, maar overbruggen de verschillende schakels niet om met elkaar in contact te komen. Telers zijn belangrijker voor de retailers zijn dan ze denken. "Dat zouden ze moeten benutten", vindt Dick. Dick verwacht dat er in 2020 25% kleine bedrijven zijn met een stabiel areaal, 50% familiebedrijven zijn die in een rustig gestaag tempo groeien en 25% snel groeiende, grote bedrijven.

Martijn Laar, Berenschot Consultancy, zette de huidige situatie in schema. Hij noemde het de 'Trap of commodity': (1) consument ziet geen differentiatie van het product en kiest het product met de laagste prijs, (2) de teler produceert tegen lage kostprijs zodat hij goedkoop kan aanbieden en vervolgens (3) kiest de handel de teler uit met de goedkoopste produkten. Hij biedt dat als bulk product de consument aan. En dan begint het verhaal weer opnieuw. Het is een cyclus die doorgaat tot dat je het doorbreekt. Martijn biedt twee oplossingen aan om dat te doen:
- Wordt groot, door een gedeelte van de keten in je bedrijf op te nemen. Schaalvergroting, lage kostprijs zijn hier de sleutelwoorden.
- Speel met je product op de markt in. Bepaal je product, kies je doelgroep, stem je prijs af en kies je afzetkanalen bewust. Wordt de leider in dat marktsegment door goede marketing.
De paneldiscussie werd tot slot gevoerd door Vincent Deenen (Grodan), Dick Oosthoek (Rabobank), Martijn van Laar (Berenschot Consultancy) en Peter Oei (Sign). De vraag kwam weer terug: Wie gaat de kar trekken? Daar was het panel het niet met elkaar eens. Moet dat initiatief bij telers liggen? Bij de handelshuizen (evt. samen met de supermarkt)? Of bij de regering?
Grodan heeft een weblog geopend om te reageren:
Voor meer informatie:
Grodan
(0475) 35 30 20
[email protected]
www.grodan.nl