Volgens Zülküf zorgt de bijzondere lichtinval in het Westland én de prima kwaliteit van de grond voor de bijzondere smaak van Yilmaz radijs. Want radijs wordt van oudsher in de grond geteeld en dus niet op substraat. Het grootste gedeelte van de teelt, 6 van de 9 ha, vindt plaats in gehuurde tuinen in de omgeving van 's Gravenzande, Poeldijk en Monster omdat hier de grond het beste geschikt is voor radijsteelt.
Koel
Op het bedrijf wordt met 10 - 12 mensen in vaste dienst 6 dagen per week en 52 weken per jaar wordt geoogst en gezaaid. Dit vergt veel ervaring en een goede planning. In de zomer groeit de radijs in 3 weken. De langste teelt vindt plaats in de winter en duurt 3 maanden. Gedurende een jaarrondcyclus kunnen tussen de 8 à 9 rondjes radijs worden geteeld. Per vierkante meter staan tussen de 300 en 450 plantjes. Voor 1990 werd in Nederland voornamelijk met de hand geoogst. Tegenwoordig gebeurt dat machinaal, ook bij Yilmaz. Na het oogsten wordt de radijs direct verpakt in zakken, kratjes of dozen met behulp van een oogst- en verpakmachine. De radijs wordt dan zo snel mogelijk teruggekoeld naar 2-4°C in de koelcel en is dan klaar voor transport.Snel
Yilmaz radijskwekerij is een bijzonder bedrijf vanwege zijn omvang. Met 9 ha kasoppervlak is dit één van de grootste radijskwekerij in Nederland. Dit betekent dat de ondernemer jaarrond radijs in diverse verpakkingsvormen kan leveren, ook in grote hoeveelheden. Het gaat dan zowel om losse radijs als om geboste radijs. De inpakmachines zorgen voor razendsnelle verwerking. Het product is de volgende dag bij de consument in de keuken. De meeste radijs wordt in het buitenland afgezet, in diverse Europese landen.Proeven
Concrete toekomstplannen heeft Zülküf Yilmaz nog niet. Voor de ontwikkeling van een bedrijf zijn verschillende aspecten van belang: goed personeel, afzetmogelijkheden en een solide financiering. Zülküf Yilmaz gelooft vooral in het grijpen van kansen. Door vooral een goede en lekkere radijs af te leveren, in alle verpakkingen en jaarrond, met gegarandeerde levering binnen 24 uur in heel Europa kan hij de concurrentie aan en kan het bedrijf mogelijk nog groeien. Het is wel erg belangrijk om als ondernemer niet alleen bezig te zijn met afzet, planning en het organiseren van het bedrijf, maar vooral ook met de teelt. "Ik wil precies weten wat ik verkoop" is zijn stelling. "Als een radijs lekker is, smaakt dat alleen maar naar meer en kan de afzet groeien". Bepalend voor de smaak is de manier waarop een radijs wordt geteeld en welk ras op welk moment wordt gezaaid. Elke zaaiperiode wordt opnieuw gekeken naar het soort radijs dat wordt gebruikt en de zaaidichtheid, hoeveel water moet worden gegeven enz. Ook investeert hij in het zoeken naar nieuwe, goede rassen die nog beter smaken en nog makkelijker te telen zijn. Op zijn bedrijf zijn dan ook regelmatig proeven te vinden van nieuwe rassen.Samen met andere radijskwekers kennis en ervaringen uitwisselen vindt hij heel belangrijk. Om in het buitenland het Nederlandse tuinbouwproduct neer te zetten, is het belangrijk om met alle tuinders samen te werken. Elke tuinder heeft daar zelf dan weer voordeel van. Daarvoor is samenwerking nodig. Ook moet je tegenwoordig als tuinder niet alleen goed zijn in telen, maar ook in verkopen, administratie, planning en organisatie. Ook op die vlakken kunnen ondernemers veel van elkaar leren. Het is dan wel belangrijk dat je als ondernemers onderling, elkaar ook echt in de keuken laat kijken.
Bron: Het Hele Westland