Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Symposium trekt veel bezoekers

Visie op het overleven van de Nederlandse glastuinbouw gepresenteerd

Tholen - Kan de Nederlandse glastuinbouw overleven? Onder deze titel organiseerden Essent en Westland Energie Services gisteren een symposium in de Leuningjes in Poeldijk. Op uitnodiging van Kees Tromp, vertrekkend algemeen directeur van Westland Energie Service, heeft het HBC (Horti Business Centre) team, bestaande uit directieleden van Flora Holland, Rabobank Westland, Florpartners, MPS, VEK en Westland Energie Services, samen met de Westlandse wethouder Theo Duijvestijn een visie opgesteld. Deze visie werd door middel van een video aan de aanwezigen vertoond.

Klik hier om de visie te lezen


Dagvoorzitter Arnold Hordijk van Flora Holland

Uit de 'HBC+ Visie' kwam vooral de noodzaak tot verduurzaming en samenwerking naar voren. Volgens de visie is er behoefte aan leiderschap in de sector en moet er meer vanuit de keten worden gedacht in internationaal perspectief. "We moeten voorop lopen op het gebied van duurzaamheid en zelf normen stellen en eigen footprints verbeteren. Daarbij moeten we niet vergeten dat we het al goed doen. Be good and tell it!"


200 aandachtige luisteraars

Het symposium werd afgerond met een forumdiscussie met in het panel prof. dr. Wim de Ridder, wethouder Theo Duijvestijn, Meiny Prins (Priva), Berend Jan Taken (Essent) en Theo Ammerlaan. "Er ligt een enorme lijst om de situatie in de glastuinbouw te verbeteren", vatte Meiny Prins de visie samen. "Maar geen enkele consument betaalt meer voor een duurzaam product. Sterker nog, ze krijgen het vaak niet eens aangeboden! Wat mij betreft heeft het stimuleren van samenwerking, marketing en ketenintegratie nu prioriteit. Andere zaken zoals meer kostenbesparing en technologie zijn ook heel belangrijk, maar die komen vanzelf wel."

Klik hier om de visie te lezen


Wim de Ridder, Theo Duijvestijn, Meiny Prins, Berend Jan Taken en Theo Ammerlaan

Gerelateerde artikelen → Zie meer