LTO positief over rijbewijs voor snel landbouwverkeer
Een rijbewijs BE voor het snellere landbouwverkeer (tot 45 km per uur) sluit volgens LTO beter aan bij een belangrijk deel het huidige landbouwverkeer. Veel landbouwvoertuigen passen vanwege omvang en snelheid beter tussen autoverkeer dan tussen fietsers en andere kwetsbare verkeersdeelnemers. LTO is tevreden dat met de voorstellen van minister Eurlings een kenteken voor trekkers nu definitief van de baan lijkt.
Wel is volgens de ondernemersorganisatie meer aandacht nodig voor de rijopleiding van 16- en 17-jarigen. Voor deze leeftijdscategorie bestaat al een eenvoudig trekkerrijbewijs in de vorm van een certificaat. Wat LTO betreft wordt de lat wat hoger gelegd. LTO wil in samenwerking de AOC’s en andere betrokken organisaties werken aan de gewenste verbetering van het bestaande certificaat.
Volgens LTO zullen een betere opleiding en educatie van zowel trekkerbestuurders als andere weggebruikers direct bijdragen aan de verkeersveiligheid. Als andere verkeersdeelnemers beter bekend zijn met landbouwverkeer en -voertuigen, zal ook hiermee de verkeersveiligheid worden gediend.
Met een rijbewijs BE zal het snellere landbouwverkeer meer gebruik maken van doorgaande wegen en minder van ventwegen en de bebouwde kom. Wanneer de Tweede Kamer groen licht geeft voor de plannen van Eurlings zijn de provincies en gemeenten aan zet; zij zullen per situatie gaan bepalen wat de beste route is voor het plaatselijke landbouwverkeer.