
Tholen - Voor het oog van een kleine honderd genodigden werd gisteren de 'Repair Shuttle' gedemonstreerd bij Van Vliet Cherrytomaten in Maasdijk. De Repair Shuttle is een reparatiewagen geschikt om twee personen meteen aantal dekruiten naar de reparatieplaats te rijden en met behulpvan een kraantje met zuignappen het kapotte glas te verwijderen en denieuwe ruit in de sponningen te plaatsen. De verwachting is dat de Repair Shuttle volgend jaar in de verkoop komt.

Een prototype werd eerder al getoond tijdens de Tuinbouw Relatiedagen in Gorinchem, maar gisteren konden de belangstellenden de Repair Shuttle aan het werk zien in de kas. De medewerkers van Totaal Service Tuinbouw (TST) die op de wagen de kapotte ruiten verwijderden, de reparatiestrippen monteerden en de nieuwe ruit plaatsten, stonden een kwartiertje lang volop in de aandacht. Na de demo-reparatie kregen de mannen een luid applaus.

De reparatiewagen is ontwikkeld op verzoek van de Stichting Coördinatie van Calamiteiten in de Glastuinbouw (CGG). Deze stichting verzocht vier bedrijven - Van der Waay Machinebouw, Batist Aluminium Constructies, De Groot Techniek en Totaal Service Tuinbouw - een veilig reparatiesysteem te ontwikkelen dat voldoet aan de huidige eisen. Deze vier bedrijven hielden zich in het verleden afzonderlijk bezig met de ontwikkeling van reparatievoorzieningen. Onderde naam 'Glass Handling Technic' (GHT) heeft het samenwerkingsverband demachine, die de naam: Repair Shuttle heeft gekregen, vervaardigd. Naast GHT werden de kosten voor de ontwikkeling van de Repair Shuttle gefinancierd door Rabobank en Hagelunie.

Alleaansturingelementen zijn na voltooiing van de reparatie eenvoudigdemontabel en dus niet onderhavig aan negatieve weersinvloeden,waardoor de bedrijfszekerheid is gewaarborgd. De wagen is ook geschikt voor andere onderhoudswerkzaamheden en dusmultifunctioneel inzetbaar. De Repair Shuttle zal voldoen aan het CEkeurmerk. De wagen wordt na het gebruik geparkeerd op het servicedock welkevoorzien wordt van een glasopslagvoorziening en een lift voor hetverticale glastransport. Reeds aanwezige dekwassersdoks kunnen, indienmogelijk, aangepast worden en indien niet aanwezig ook apart leverbaar.

John Berghman ging namens Glass Handling Technic nog even in op de noodzaak van de komst van de wagen. "De toename van de kolomhoogte, de grote afmetingen van de dekruiten en de beperkte ruimte in en rondom de kas", hield John de geinteresseerden voor. "Daarbij hebben we als uitgangspunt een veilig (CE-gecertificeerd) en efficient systeem. Zo kan de wagen worden ingezet met geopende luchtramen en ook deaanwezigheid van tiksproeiers vormt geen probleem."

John Berghman en Herman Batist volgen de verrichtingen
De kwekerij van Van Vliet Cherrytomaten was niet voor niets de plaatswaar de demonstratie plaatsvond. "Voor deze demonstratie hebben we eenprachtige locatie gevonden die duidelijk aangeeft hoe belangrijk het isom in een moderne kas (kolomhoogte 7 meter, glasmaat 166cm x 212cm) tebeschikken over een goede en veilige reparatievoorziening", besloot John Berghman.