Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frank Florus geeft zijn visie op teeltadvies in de tomatenteelt

"Omschakeling van teeltvoorlichter naar teeltbegeleider is een feit"

Frank Florus van Tuinbouwadvies Frank Florus geeft zijn visie op teeltadvies in de tomatenteelt. "Momenteel maken we in de glastuinbouw een moeilijke periode door.
Schaalvergroting, minder - maar grotere bedrijven, verregaande automatisering, energievraagstukken en interessante subsidiemaatregelen, de productie en kwaliteit zijn zoals het hoort, maar de prijsvorming blijft achter."



"Met collega’s Substratus en later Lycopersicon bespraken we voortdurend de impact van dit alles op ons vakgebied. Teeltadviseurs zijn geen kennisontwikkelaars, maar kennisoverdragers. Daarom zijn we zeer gevoelig voor de ontwikkelingen in de sector. De gevraagde kennis op het kleine familiale bedrijf is anders dan op de grotere industriële onderneming. In grote lijnen kun je stellen dat op het kleinere bedrijf het spanningsveld zich concentreert rond productie en kostprijs, terwijl bij grotere bedrijven hele andere factoren spelen."

Voor de teeltvoorlichter is het van belang de doelstellingen van de klant –groot of
klein– te kennen en helder te maken. Hij moet weten welke middelen de klant wil inzetten en of dit realistisch en haalbaar is. Daarop wordt het advies afgestemd tijdens de bedrijfsbezoeken. Dit moet uiteindelijk resulteren in het optimale rendement."

Grotere tomatenkwekerijen en zeker die met meerdere vestigingen (en dus verschillende bedrijfsleiders) willen vaak een meer planmatige aanpak van de teeltstrategie. Voor de teelt de koppen bij elkaar steken met de ondernemer(s) en het leidinggevend kader om de teeltopzet te overleggen is een must. Denk hierbij aan de eenmalige en onomkeerbare beslissingen die er genomen moeten worden;
variëteit, plantdatum, -type, -afstand, substraattype en –volume, vast foliescherm,
trossnoeibeleid, aanhouden van extra stengels (wanneer en hoeveel), eventueel terugtoppen in de zomer, het draaipatroon van de WKK en ga zo maar door."

De teeltstrategie is een leidraad die echter voldoende ruimte moet laten voor bijstellingen onder invloed van de seizoensinvloeden. Belangrijk is ook om de bedrijfshygiëne onder de loep te nemen en op scherp te zetten zowel tijdens de teelt als gedurende de teeltwisseling. Als je deze ontwikkelingen zo overdenkt, is het duidelijk dat er voldoende werk aan de winkel is voor de teeltadviseurs. De tijd van tuin op, tuin af is voorbij. De omschakeling van teeltvoorlichter naar teeltbegeleider is een feit."

Bron: NewSeeds, De Ruiter Seeds
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer