''Telers zijn tijdens de huidige crisis opener dan in voorgaande crises. Het merendeel van de ondernemers trekt op tijd aan de bel bij ons. Dit is wel eens anders geweest. Slechts 30% klopt te laat aan. Maar goed ook, want hoe sneller een teler komt, hoe makkelijker er valt te praten over oplossingen. Als de tijd op is, krijg je vaak automatisch de slechtst mogelijke oplossing', zegt Dirk Duijzer, directeur Food & Agri bij Rabobank.
Nico van Ruiten, voorzitter LTO Noord Glaskracht, is ook blij dat het advies van de belangenorganisatie vaker wordt opgevolgd om bij problemen adviseurs in te schakelen. Hans Olsthoorn van Flynth Accountants en Adviseurs deelt de mening dat de mentaliteit van glastuinders sterk is, maar is ook blij dat ze niet altijd meer tot het uiterste gaatje gaan. 'Gelukkig is steeds vaker het besef dat stoppen een goede ondernemersbeslissing is.'
'50% glastuinders draait winst'
Duijzer herhaalde dat nog steeds 50% van de glastuinders winst weet te draaien. Met de andere helft die in de rode cijfers zit, probeert de bank tot oplossingen te komen. Hij denkt dat glastuinders ook in 2010 nog een moeilijk jaar krijgen. Aanwezige ondernemers in de zaal zijn optimistischer. Geen van hen denkt in 2009 een goed jaar te draaien, maar een meerderheid heeft wel goede verwachtingen voor 2010.Bron: Vakblad voor de Bloemisterij