Consumenten kopen per 2010 glastuinbouwproducten bij de bron
De Nederlandse glastuinbouw - met het Westland als het grootste productgebied - levert de beste producten ter wereld. De kwekers van deze bloemen, planten en groenten leveren een uitstekende kwaliteit tegen een steeds lagere marge. Hun positie staat enorm onder druk, hun bestaan is onzeker. Opvallend is dat momenteel steeds meer consumenten klagen over de slechte kwaliteit van de door hen aangekochte producten. Met als gevolg dat consumenten steeds minder aanschaffen of zich meer gaan richten op eerlijke streekproducten. Men gaat steeds meer naar streekslagers, streek groenteboeren, streek restaurants, etc. Landbouwers willen hier nu al op inspelen met de organisatie van streekmarkten. Zoetermeer is waarschijnlijk de eerste stad met zo'n heuse streekmarkt. Maar wat doen de tuinders?
Adviesbureau Kenlog heeft een initiatief ontwikkeld om een dergelijke streekmarkt te organiseren, maar dan voor de glastuinbouwproducten en met behulp van de modernste technologie. Een Westland productcentrum, gebouwd in of om het Westland, in eigendom van kwekers, met veel ruimte voor vraagsturing (1ste pilot). Consumenten kopen producten die beter betaalbaar zijn, lekkerder zijn, langer in de vaas staan, heerlijk geuren en het milieu veel minder belasten. Daar staat tegenover in het nieuwe afzetmodel de kwekers een veel hogere marge ontvangen. Hun bestaan wordt weer zeker.
Tijdens de aanstaande I-Demodagen worden kwekers actief benaderd en gevraagd om mee te gaan doen aan een concreet project, van definitief ontwerp naar exploitatie. Tijdens een viertal interactieve workshops en een drietal lezingen, georganiseerd door Kenlog b.v. (in goede samenwerking met de Kennisalliantie Zuid-Holland, Syntens en de Demokwekerij), wordt vanuit verschillende invalshoeken ingegaan op ‘kopen bij de bron, de vraaggestuurde glastuinbouwketen'.
Geïnteresseerden kunnen zich hier inschrijven