Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kenlog benadert telers om te participeren in Westlande streekmarkt

Consumenten kopen per 2010 glastuinbouwproducten bij de bron

Kopen bij de bron en anders denken, anders doen. Dit is waar het over gaat tijdens de I-Demodagen van d.d. 16 en 17 september 2009, georganiseerd door de participanten van Innovatiecentrum de Demokwekerij te Honselersdijk. Kenlog b.v. - één van de participanten - heeft voor de kwekers van glastuinbouwproducten een projectinitiatief ontwikkeld waarin consumenten direct bij de bron glastuinbouwproducten kunnen kopen met behulp van de modernste technologie. Kopen bij de bron levert niet alleen tevreden consumenten, maar ook veel hogere marges voor de kwekers. Tijdens de I-Demodagen worden kwekers uitgedaagd om gezamenlijk dit projectinitiatief uit te bouwen tot een groot succes.

De Nederlandse glastuinbouw - met het Westland als het grootste productgebied - levert de beste producten ter wereld. De kwekers van deze bloemen, planten en groenten leveren een uitstekende kwaliteit tegen een steeds lagere marge. Hun positie staat enorm onder druk, hun bestaan is onzeker. Opvallend is dat momenteel steeds meer consumenten klagen over de slechte kwaliteit van de door hen aangekochte producten. Met als gevolg dat consumenten steeds minder aanschaffen of zich meer gaan richten op eerlijke streekproducten. Men gaat steeds meer naar streekslagers, streek groenteboeren, streek restaurants, etc. Landbouwers willen hier nu al op inspelen met de organisatie van streekmarkten. Zoetermeer is waarschijnlijk de eerste stad met zo'n heuse streekmarkt. Maar wat doen de tuinders?

Adviesbureau Kenlog heeft een initiatief ontwikkeld om een dergelijke streekmarkt te organiseren, maar dan voor de glastuinbouwproducten en met behulp van de modernste technologie. Een Westland productcentrum, gebouwd in of om het Westland, in eigendom van kwekers, met veel ruimte voor vraagsturing (1ste pilot). Consumenten kopen producten die beter betaalbaar zijn, lekkerder zijn, langer in de vaas staan, heerlijk geuren en het milieu veel minder belasten. Daar staat tegenover in het nieuwe afzetmodel de kwekers een veel hogere marge ontvangen. Hun bestaan wordt weer zeker.

Tijdens de aanstaande I-Demodagen worden kwekers actief benaderd en gevraagd om mee te gaan doen aan een concreet project, van definitief ontwerp naar exploitatie. Tijdens een viertal interactieve workshops en een drietal lezingen, georganiseerd door Kenlog b.v. (in goede samenwerking met de Kennisalliantie Zuid-Holland, Syntens en de Demokwekerij), wordt vanuit verschillende invalshoeken ingegaan op ‘kopen bij de bron, de vraaggestuurde glastuinbouwketen'.

Geïnteresseerden kunnen zich hier inschrijven
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer