Op zoek naar een alternatief voor de volle grond deed Rockwool, het moederbedrijf van Grodan, proeven met de teelt op steenwolsubstraat. In de tweede helft van de vorige eeuw kampte de tuinbouw namelijk met een toenemende ziektedruk. Methoden om de grond te zuiveren waren enerzijds duur en bewerkelijk en anderzijds schadelijk voor het milieu. De proeven op steenwolsubstraat waren zeer succesvol. In 1969 werden in Denemarken de eerste producten voor deze toepassing ontwikkeld. De introductie van substraatteelt was succesvol. Begrijpelijk, want zij leverde niet alleen een meerproductie op, maar indirect ook een besparing op water en voedingsstoffen.
De afgelopen 40 jaar werd het substraat verder ontwikkeld tot wat het nu is: een duurzaam groeimedium dat tuinders in staat stelt om op een beheersbare manier een optimale oogst te realiseren. De wensen en behoeften van tuinders lopen als een rode draad door vier decennia Grodan en waren uitgangspunt voor een reeks ontwikkelingen en innovaties voor de glastuinbouw en de substraatteelt. Een voortdurende wisselwerking tussen kwalitatief hoogwaardige producten, hoogwaardige kennis en betrouwbaarheid staan aan de basis van het succes. Op dit moment bedient Grodan vanuit Roermond, via een wereldwijd partnernetwerk, klanten in meer dan zestig landen. Een solide basis om, samen met klanten, distributeurs en toeleveranciers, gezond verder te groeien.
Vernieuwde website
In de tweede helft van 2009 viert Grodan haar veertig jarig bestaan, centraal staan klanten en de professionele glastuinbouw als sector. Gestart wordt met de lancering van een vernieuwde website. Een belangrijk communicatiemiddel om de vele contacten in de glastuinbouw nog beter van dienst te zijn. De website is in de eerste plaats een informatiebron voor tuinders, maar fungeert ook als platform voor distributeurs, consultants, pers en overheidsinstellingen. Naast uitgebreide productinformatie vindt de bezoeker informatie over aanvullende services en advies voor verdere optimalisatie van de teelt, actuele nieuwsberichten en het streven van Grodan naar duurzaamheid. "Overzichtelijk en gebruiksvriendelijk waren sleutelwoorden voor de ontwikkeling van de vernieuwde website van Grodan", aldus Vincent Deenen, Marketing Director van Grodan, “de heldere indeling per onderwerp met relevante links per pagina zorgen ervoor dat de bezoeker binnen enkele klikken de informatie vind die hij zoekt.” De website is beschikbaar in de Engelse en Nederlandse taal.Corporate informatie
Grodan richt zich op de professionele tuinbouw en levert innovative teeltoplossingen die bestaan uit een combinatie van schoon en stuurbaar steenwolsubstraat, advies en ondersteunende services. Grodan substraten vormen hét alternatief voor de volle grond in de professionele tuinbouw. Deze milieuvriendelijke teeltwijze levert naast een hogere opbrengst en een betere kwaliteit, ook een besparing van voedingsstoffen, water en energie op, kortom een volledig beheersbare teelt. De oplossingen van Grodan worden voornamelijk toegepast in de teelt van groenten en bloemen, zoals tomaat, komkommer, paprika, aubergine, roos en gerbera.Grodan werd opgericht in 1969 en is in meer dan 60 landen wereldwijd actief. Het hoofdkantoor van Grodan bevindt zich in Roermond, Nederland.
Grodan maakt integraal deel uit van Rockwool Group, wereldwijd marktleider in steenwolproducten. De verschillende Rockwool-bedrijven produceren een groot aantal uiteenlopende steenwoltoepassingen waarin de bijzondere eigenschappen van het materiaal optimaal worden benut. Met meer dan 20 fabrieken in drie continenten en een omzet van ruim 1,8 miljard euro biedt de onderneming werkgelegenheid aan zo’n 8.500 medewerkers. Het hoofdkantoor is gevestigd bij Kopenhagen in Denemarken.
Voor meer informatie: www.grodan.nl