Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gewasmanager Huub Welles van LTO Groeiservice:

"Afgezien van de afzet, nog altijd een stuk enthousiasme bij de telers"

Tholen - Sinds vier maanden is oud-gerberatuinder Huub Welles sectormanager glasgroenten binnen LTO Groeiservice. De zoon van een komkommerteler komt zodoende weer vaak bij komkommertelers over de vloer. Wat hem opvalt? "Een sterke focus bij de telers op het gebied van de interne organisatie, zoals optimalisatie van teeltprocessen en kostenbeheersing. Als het niet uit de lengte komt, moet het uit de breedte komen. Zolang er niet over de afzet wordt gesproken, proef ik bij de telers als het over de teelt gaat, nog altijd een stuk enthousiasme", vertelt Huub Welles.


Huub Welles

"De afzet vormt toch een pijnpunt voor de komkommertelers. Het is geen vijf voor twaalf, maar tien over twaalf. Je mist in komkommertelend Nederland toch iemand die de regierol op zich neemt", vervolgt Huub. Namens LTO Groeiservice nam de gewasmanager deel aan een gesprek met de K-8. "Dit was om toch maar een signaal te geven aan de vertegenwoordigers van de telersverenigingen om allemaal wat water bij de wijn te doen ten gunste van het geheel."

"We zien net als bij andere gewassen ook bij de komkommers een verschuiving naar buitenlandse productie om meer lokaal te kunnen produceren. Mijns inziens wordt het dan ook tijd om serieuze aandacht aan onze thuismarkt te schenken", zegt Huub. "Men zegt vaak dat je een komkommer lang kunt bewaren, maar dat gaat écht ten koste van de smaak. Gecombineerd met de lage prijzen is dat slecht voor de promotie van het product."

"De kracht en het manco van de komkommers is dat het product nog niet echt is gesegmenteerd. Met het kwaliteitsmerk 'Komprima' zie je duidelijk wel een stijgende vraag, maar die voorkeurspositie moet nog leiden tot een meerprijs", vertelt Huub. "Tijdens de Libelle Zomerweken kregen we wat klachten binnen over de gesealde komkommers. Consumenten vonden geflowpackte komkommers een vriendelijkere uitstraling hebben. Mensen moeten net als bij een ritselende zak chips zin krijgen in een ritselende verpakking komkommers!"

Voor meer informatie:
Huub Welles
LTO Groeiservice
Tel: 070-3075027
www.groeiservice.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer