Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ThemaTuinen LTO Groeiservice:

Meer mogelijk door ketengericht samenwerken

Woensdag 24 juni organiseerde LTO Groeiservice de laatste ThemaTuinen van dit voorjaar. Deze bijeenkomst werd gehouden bij LKP Plants in Moerkapelle. Het thema ketengericht samenwerken stond centraal. Maurice Wubben en Eddie van de Vijver deelden hun ervaringen met ruim tachtig geïnteresseerden over de ontwikkeling en het vermarkten van (marketing) concepten.

Wubben (adviseur op het gebied van marketing en communicatie in de tuinbouw) ging in op een aantal marketing concepten. Het belangrijkste bij de ontwikkeling hiervan is het kennen en selecteren van de markt en de doelgroep en niet uitgaan van wat jij zelf mooi of lekker vindt. De concepten waar hij momenteel aan werkt zijn Q&Me en PuraNatura. Q&Me is een plan om bij een ‘superbulkproduct’ als komkommer toch een verhaal te creëren. Dit concept is onderscheidend op onder andere kwaliteit, verpakking en het eigen verhaal. De bedoeling is dat Q&Me een herkenbaar merk wordt dat staat voor kwaliteit.

PuraNatura is geïniteerd door Wubben en een aantal telers. De visie van dit nieuwe teeltsysteem is op een natuurlijke manier te telen met maximale duurzaamheid en minimale milieubelasting. Op dit moment lopen er volop proeven om dit teeltconcept te testen en verder te ontwikkelen. De marketing van PuraNatura wil Wubben rechtstreeks op de consument richten, zonder tussenkomst van handelshuizen en retailers. Alleen op deze manier kan het verhaal worden verteld aan de consument. Trade marketing speelt hierbij een belangrijke rol om iedereen in de keten jouw verhaal te vertellen.

In de marketing zijn er een aantal zaken die goed moeten worden bewaakt. Eén ervan is het zoeken van een belofte en deze trouw blijven. Ook het beschermen van het merk mag niet onderschat worden. Bezuinig hier niet op en wees altijd voorbereid op ‘look alikes’.

Marketing concepten in de praktijk

Van de Vijver (Pothos Plant) ging in op een aantal praktijkvoorbeelden van marketing concepten. De basis hiervoor is een goede marktanalyse. So Sweet, Air So Pure, Australian Original en Fatal Attraction zijn concepten die Pothos Plant heeft ontwikkeld en vermarkt. Ieder concept heeft zijn eigen verhaal waarop het product onderscheidend en herkenbaar is. Zo is de spathiphyllum So Sweet herkenbaar aan de opvallende hoes en wordt herkend en erkend als kwaliteitslabel. De spathiphyllum Air So Pure heeft luchtzuiverende eigenschappen en sluit aan bij de behoefte van de consument.

Australian Original heeft een duidelijk herkenbare link met Australië door middel van beeldmateriaal en kleurgebruik. Het vierde concept waar dieper op in werd gegaan is die van vleesetende planten. Dit concept wordt onder de naam Fatal Attraction in de markt gezet. Bij al deze concepten is het belangrijk om een goede samenwerking en continuïteit te bewerkstelligen. Daarnaast is herkenbaarheid, uitstraling en betrouwbaarheid van groot belang.

Ketengericht samenwerken

Naast de twee lezingen werd ook een presentatie en een rondleiding over het bedrijf gegeven. LKP Plants is één van de grootste kwekerijen van bromelia’s in Nederland. Het bedrijf omvat een kasoppervlakte van 85.000 m², verdeeld over vier locaties en is volledig geautomatiseerd. Voor de afzet is een samenwerking aangegaan met twee andere bromeliabedrijven, Meewisse Kwekerijen en Bunnik Vriesea’s, onder de naam Bromelia Specialist. De verkoop is gespecialiseerd en richt zich op de segmenten retail, groothandel en tuincentra.

ThemaTuinen 2009

Ook in het najaar van 2009 worden weer drie bijeenkomensten van ThemaTuinen georganiseerd. Deze themabijeenkomsten worden mede mogelijk gemaakt door Rabobank, Flynth adviseurs en accountants en het Productschap Tuinbouw.

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer