"Kwaliteitsproduct is het enige dat echt goed vermarkt kan worden"
Aspergetelers uit Brabant en Limburg hadden al eens te kennen gegegeven graag meer te willen weten over Bejo’s veredelingsprogramma. “En op deze wens zijn we graag ingegaan. We wilden dit het liefst middenin het seizoen doen, zodat we resultaten van het geoogste product kunnen laten zien”, aldus vertegenwoordiger Zuidoost Nederland Maurice Deben in zijn woord van welkom.
In de loods van Stef Hendrikx in Baarlo had Leon Coenders (voorzitter van de aspergewerkgroep Limburg) namens de werkgroepen Brabant en Limburg reeds de aftrap gegeven met een betoog over het belang van kwaliteit. “Klasse I is voor een teler zeer belangrijk. Kwaliteitsproduct is het enige dat echt goed vermarkt kan worden”, zo hield Coenders de vele aanwezigen voor.
Een mening die aspergeveredelaar Jos Verhaegh onderschreef. In zijn presentatie over Bejo’s veredelingsactiviteiten gaf hij aan dat kwaliteit het belangrijkste selectiecriterium is voor Bejo. "Uiteraard is ook productie voor ons een belangrijk kenmerk, evenals smaak en hoge niveaus van ziekteresistentie”, zo vertelde Verhaegh, die ook de eigenschappen van Cumulus onder de aandacht bracht: “Een vroeg, zeer wit en smaakvol ras met een zeer goede kwaliteit."
Als extra informatie gaf Verhaegh de aanwezigen mee dat Cumulus het beste presteert op een plantafstand van 4 planten per meter. "Bovendien kan een substantiële verhoging van het financiële rendement behaald worden bij een plantdiepte van 15 centimeter", vervolgde de veredelaar, die duidelijk maakte dat resultaten van teeltproeven dit aantonen.
Om zichtbaar te maken dat Bejo grootschalig werkt aan nieuwe rassen, werd aansluitend een bezoek gebracht aan screeningsvelden van 4 verschillende aanplantingsjaren. "Bejo test jaarlijks 300 nieuwe proefhybriden”, zegt Verhaegh terwijl hij wijst naar een pas aangeplant veld op de proeflocatie in Kessel. Hier werd in 2008 voor het eerst geplant, dus konden bezoekers hun blik richtten op de rassen in gewasstadium. In Baarlo konden de aanwezigen de Cumulus en Bejo 2828 in oogststadium beoordelen van de plantjaren 2006 en 2007.
Na terugkomst in het bedrijfspand werden de telers en plantenkwekers getrakteerd op een presentatie over Cumulus-resultaten van diverse praktijkpercelen. Na de nodige vragen en een woord van dank door de heer Coenders voor de prachtige avond, werd het formele gedeelte afgesloten met de rassenuitstalling van geoogst product van Cumulus, Bejo 2828 en diverse standaarden van diverse locaties van zowel binnenland als buitenland. Onder het genot van een drankje kon geconcludeerd worden dat het een zeer geslaagde avond was met een grote opkomst.
Bron: Bejo