LTO wil snelle schadeafhandeling na stroomstoring door helikopter
"Er wordt van alles en nog wat opgeworpen als verklaring voor de buitengewoon trage gang van zaken. Nog even en dan zitten mensen anderhalf jaar op hun geld te wachten. Dit moet veel kordater worden aangepakt. De overheid zou er een erezaak van moeten maken om al deze zaken nu binnen een paar maanden af te handelen", vindt LTO-voorzitter Albert Jan Maat.
In een brief aan minister Middelkoop (Defensie) gaat LTO in op de redenen, waarom het allemaal zo lang zou moeten duren. Ondernemers worden meerdere keren gevraagd om extra informatie te leveren, schaderapporten van gerenommeerde bedrijven worden in twijfel getrokken en contra-expertises laten lang op zich wachten. Ook zouden ondernemers niet alles hebben gedaan om schade te voorkomen.
Volgens LTO kwam de bedrijfsvoering na de stroomuitval in veel gevallen juist níet in de knel, omdat collega’s uit de buurt onder meer aggregaten ter beschikking stelden. Over de beperking van schade tekent voorzitter Maat bovendien aan, dat bij de stroomstoring herhaaldelijk de indruk is gewekt dat deze snel verholpen zou zijn. Dit leidde niet alleen bij getroffen ondernemers tot een wat afwachtende houding. Ook overheden haalden niet direct alles uit de kast om bijvoorbeeld tijdelijke noodvoorzieningen te treffen.
LTO is erg kritisch over het feit, dat pas een jaar na de stroomstoring een expertisebureau is ingeschakeld. Het merendeel van de ondernemers heeft de noodzakelijke informatie netjes aangeleverd. Dat soms slordig te werk is gegaan en goede controles nodig zijn, mag niet tot vertraging leiden zoals die zich nu voordoet. De afhandeling van de schade ligt bij de Dienst Regelingen, die een onderdeel is van het ministerie van LNV. Daarom is de brief ook naar minister Verburg (LNV) en de genoemde dienst gestuurd.