Project Randstad 380 kV
Met het project Randstad380 kV voorzien EZ en TenneT in een fasegewijze aanleg van de noodzakelijke hoogspanningsverbindingen in de Randstad. Het betreft de uitbreiding van het net vanaf Wateringen, via Bleiswijk naar Beverwijk. Het meest zuidelijke deel van de verbinding (tussen de Wateringen en Bleiswijk) moet al tegen het einde van 2011 klaar zijn, gelijk met de optredende behoefte. De Noordelijke verbinding tussen Bleiswijk en Beverwijk moet in 2013 gereed zijn. In totaal wordt ongeveer 20 van de 80 kilometer lange verbinding van deze elektriciteitssnelweg ondergronds aangelegd, wat wereldwijd zeer innovatief is. Voor het bovengrondse gedeelte wordt gebruik gemaakt van nieuwe magneetveldarme masten genaamd Wintrack. In totaal wordt komende jaren 700 miljoen euro geïnvesteerd in deze nieuwe verbinding.Hoogspanningsstation Bleiswijk
Het hoogspanningsstation Bleiswijk vormt straks de schakel tussen de Noordring en de Zuidring van de nieuwe 380kV-verbinding door de Randstad. Dit station verbindt drie grote elektriciteitssnelwegen met elkaar. Het huidige station in Bleiswijk is momenteel met het hoogspanningsstation bij Krimpen aan de IJssel verbonden met het ringvormige landelijke hoogspanningsnet dat TenneT beheert. Het is de eerste keer dat in Nederland een HIS (Hybride installatie ook wel HIS -Highly Integrated Switchgear) van deze omvang wordt gebouwd. Het station wordt hiermee letterlijk en figuurlijk een essentiële schakel in de Randstad. Hybride installaties zijn moderne stations, die gekenmerkt worden door een lange levensduur en hoge betrouwbaarheid.
Ontwikkeling knooppunt Bleizo
Het huidige hoogspanningsstation ligt precies in het gebied waar de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland het toekomstige vervoersknooppunt Bleizo willen realiseren. Door een overeenkomst tussen TenneT en de Gemeenschappelijke Regeling Bleizo namens beide gemeenten wordt het hoogspanningsstation verplaatst van de noordkant naar de zuidkant van de A12. Zo krijgt de geplande ontwikkeling van Bleizo alle ruimte. Bleizo staat voor de ontwikkeling van een nieuw regionale vervoersknoop waar weg (auto, bus en fiets) en rail met elkaar worden verbonden. Het station levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van het zuidelijk deel van de Randstad.Het meest spectaculair is de vormgeving van een viaduct over de snelweg voor RandstadRail van en naar Oosterheem, met een extra halte bij het Van Tuyllpark. P+R faciliteiten met ca 650 plaatsen zorgen voor een snelle overstap van auto naar openbaar vervoer. Bleizo staat ook voor de ontwikkeling van een nieuw regionaal economisch knooppunt in het zuidelijk deel van de Randstad. Het gaat om een hoogwaardige inrichting van de stationsomgeving met innovatieve bedrijven en voorzieningen, waarvoor veel belangstelling in de markt bestaat. Hierbij wordt gedacht aan kantoren, congres- en vergaderfaciliteiten (horeca), opleidingen en educatieve instellingen, onderzoeksinstellingen en innovatieve bedrijven. De plannen voor de stationsomgeving worden nu verder uitgewerkt. Bleizo is de compacte overstap in een omgeving waar werken, reizen en verblijven samenkomen.
Meer informatie:
www.bleizo.nl
www.randstad380kv.nl