Rijk Zwaan is in China marktleider in de geblokte paprika
De vestiging van Rijk Zwaan in China is in april 2008 officieel geopend. Het totale bedrijf is 10 hectare groot en omvat onder meer kassen, logistieke ruimten en een kantorencomplex voor verkoopondersteuning. Er werken 60 mensen. In de grote veredelingskas kan Rijk Zwaan ter plekke rassen ontwikkelen die perfect geschikt zijn voor de lokale omstandigheden. Ook biedt de vestiging ruimte voor diverse proeven
en rassendemonstraties. Naast de nieuwe mogelijkheden op veredelingsgebied, zal er meer aandacht komen voor marktbewerking en ketensamenwerking. In de loop van dit jaar gaat Jan Doldersum erheen als ketenmanager voor Azië.
Efficiënter en goedkoper
Rijk Zwaan is al tien jaar actief bezig in Azië en heeft vooral bij rode tussentype tomaten voor het zomersegment en paprika al veel resultaten geboekt. Maar de markt ontwikkelt zich snel door. Jan Doldersum vindt het juist in moeilijke economische tijden belangrijk om krachten te bundelen en te zoeken naar intensievere samenwerking in de hele tuinbouw-productieketen. "Door de inzet van hoog productieve rassen met extra resistentie tegen ziektes, met een goede kwaliteit en lange houdbaarheid, kan de hele keten efficiënter en goedkoper werken."Veilig product en onderscheiding
Naast belangrijke producteigenschappen heeft Rijk Zwaan in Azië nog veel meer te bieden. Het kan de retailers producten en service bieden waarmee ze zich kunnen onderscheiden in de markt. Bij een snelle groei van het aantal internationale ketens is onderscheidingskracht van groot belang. Met de producten van Rijk Zwaan zijn ze verzekerd van diversificatie, houdbaarheid, kwaliteit en smaak. Van een schoon en veilig product, dat jaarrond verkrijgbaar is.Samenwerking in de keten
Doldersum: "We gaan ons richten op productverbeteringen, maar ook op nieuwe, innovatieve producten. Daarvoor gaan we op zoek naar professionele telers. Deze telers gaan we intensief ondersteunen en begeleiden. Ook gaan we de problemen en wensen van de retailers in kaart brengen, zodat we gezamenlijk kunnen zoekennaar oplossingen, concepten kunnen ontwikkelen en nieuwe producten introduceren. Vervolgens brengen we de retailers in contact met de juiste telers, die dan klantgericht kunnen gaan produceren."
Bron: Chainmail, Rijk Zwaan