Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Tijd voor niet meer, maar beter"

Hans van Luijk over de varkenscyclus

De laatste tijd hoor je nog wel eens kritiek op onze sector vanuit een onverwachte hoek. Nu zijn het eens niet milieubewegingen of overheden die ons bekritiseren maar onze collega’s uit de vlees- en zuivelsector die kanttekeningen zetten bij de ontwikkelingen in de glastuinbouw. Kort samengevat komt hun kritiek hier op neer dat de tuinbouw de laatste jaren alleen gericht is geweest op productie- en schaalvergroting en dat we niet naar de markt luisteren. Er wordt in de tuinbouw ontzettend veel geïnvesteerd in hightech productiemethoden maar niet in marketing.


 
Nu deed mij deze kritiek eerst wel even de wenkbrauwen fronsen. Want hebben we niet allemaal op school geleerd over de zogenaamde varkenscyclus en hoe deze aan zijn naam komt? En wat gaat er in de melksector gebeuren als de melkquota straks opgeheven gaan worden? Hebben deze sectoren niet een beetje 'boter' op het hoofd of zijn ze ons juist al voorgegaan en kunnen we wat van ze leren?
 
Het is goed om eens kritisch naar onszelf te kijken. Het is inderdaad zo dat de laatste jaren alle ontwikkelingen in de sector gedreven zijn door schaalvergroting zonder dat daarbij gekeken is of er ruimte voor dit product is in de markt. Zelfs de noodzaak om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen is momenteel ondergeschikt aan de schaalvergroting. Ondanks het feit dat er meer telers hun bedrijf beëindigen als ooit tevoren groeit het areaal nog steeds.

In onze afzetmarkten is de groei van de bevolking tot stilstand gekomen en ook de consumptie van groenten en fruit per hoofd van de bevolking stijgt nog nauwelijks. Dit betekent dat wij, willen we onze producten kunnen afzetten, andere (Europese) concurrenten van de markt moeten weren. Het belangrijkste wapen dat we daarvoor inzetten is de prijs van ons product en dat is nu juist wat we niet moeten willen. We hebben nu eenmaal niet de laagste kostprijs van Europa.
 
Het wordt denk ik tijd voor 'niet meer, maar beter'. Zijn een betere kwaliteit, het ontwikkelen van een merk, sterkere en wellicht ook minder afzetketens en onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen bijvoorbeeld geen effectievere wapens in de strijd om het behoud en versterking van onze marktpositie?

Ik denk dat het inderdaad tijd wordt voor bezinning en een strategiewijziging. Deze gaat er waarschijnlijk toch wel komen maar dan afgedwongen door de crisis waar onze kredietverstrekkers zich nu in bevinden. De wijze van bedrijfsfinancieringen zal in de tuinbouw, net als in de rest van de maatschappij, een stuk behoudender gaan worden. En dat zal zijn weerklank krijgen in de financierbaarheid van nieuwbouwprojecten. Stof om over na te denken……

Bron: Versdirect.nl
 
 
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer