Dit jaar stond het programma in het teken van drie thema’s: energie, arbeid en samenwerking. Bij elk van de thema’s hoorde een excursie naar een aansprekende locatie. Zo ging de excursie van het thema energie naar het Rotterdamse MWM (voorheen Deutz), leverancier van milieuvriendelijke warmte- en energiesystemen.
Juiste partners
In het kader van samenwerking bracht een deel van de deelnemers ’s ochtends een bezoek aan Daily Fresh in Maasdijk. Dit bedrijf is opgezet door drie transporteurs die de noodzaak tot samenwerking voelden. Inmiddels blijkt het geheel meer dan de som der delen: DailyFresh verzorgt het dagelijkse transport van AGF-producten vanuit Nederland naar Groot-Brittannië en Duitsland van drie consolidatiecentra (in Maasdijk, Venlo en Duinkerken). Dagelijks worden circa 150 wagenladingen verwerkt. Samenwerking biedt dus nieuwe kansen.Tijdens de openbare discussie in Theater Cascades in Hendrik-Ido-Ambacht was samenwerking een terugkerend onderwerp. Met name horizontale samenwerking (tussen bedrijven uit dezelfde schakel van de keten, zoals telersverenigingen) staat in de schijnwerpers. Belangrijk hierbij is dat die bedrijven hun vrijheid behouden, en zich niet in een keurslijf laten duwen. Bovendien is het kiezen van de juiste partners steeds wezenlijker, vooral bij complexe processen als innovatie, zo benadrukte Andreas Hofland van LTO Groeiservice. Andere deelnemers aan deze afsluitende discussie waren Nico van Ruiten (LTO Glaskracht Nederland), Erik de Vries (Daily Fresh) en Johan de Jong (Holland Contracting). De discussie werd geleid door marketing- en communicatiedeskundige Maurice Wubben.
Imago
Samenwerking is ook van belang als het gaat om het imago van de sector. Tijdens de excursie naar de Rotterdamse haven (in het kader van het thema arbeid) bleek dat er grote parallellen zijn tussen de haven en de glastuinbouw. Beide moeten moeite doen mensen van buiten te interesseren voor een carrière. Het imago is daarbij allesbepalend. Alle partijen uit de glastuinbouw moeten daarom hun best doen het imago te verbeteren, ook richting bijvoorbeeld Poolse werknemers, aldus De Jong van Holland Contracting. Een van de bezoekers voegde daaraan een aspect toe: om een beter imago te bereiken moet de sector stoppen negatief over zichzelf te praten.Bron: Mario van Vliet, LTO Groeiservice