Marge op glasgroenten verschuift van producent naar grootwinkelbedrijf
De vraag is of en hoe de prijsvorming in het voordeel van de tuinders ingericht kan worden, rekening houdend met andere belanghebbenden, zoals de consumenten. Sinds 15 jaar wordt gesproken over aanbodbundeling om tegenwicht te bieden aan de concentratie in het grootwinkelbedrijf. Een voorbeeld van aanbodbundeling is de oprichting in 1996 van The Greenery. Het probleem hierbij is dat er nog te veel individuele spelers in de branche zijn die meegaan in de prijsdruk van de supermarktorganisaties.
Ook binnen de andere versgroepen brood, zuivel, vis en vlees heeft een 'shake-out' plaatsgevonden, waardoor er minder leveranciers over zijn. Dit is echter niet per se een ongezonde ontwikkeling. De concentratie is ook het gevolg van de verdere professionalisering van de gehele versketen, van toegenomen kwaliteitseisen aan de bron en hogere eisen aan logistiek en versheid. Het brutowinstpercentage van de winkel bedraagt bij agf 25%. Bij vlees is dat 35%, bij vis 35 à 40%, bij zuivel 25% en bij brood 20%.
Bron: Food Personality