Opvallende verschuivingen
Op onze belangrijkste afzetmarkten (Frankrijk en Duitsland) vertoont de export in 2008 een wisselend beeld. De Franse en Duitse markt blijft van groot belang, maar volgens Belgische exporteurs vinden wel degelijk verschuivingen plaats in de vraag naar groenten.De Franse vraag naar komkommers en - opmerkelijk genoeg - witlof nam de afgelopen tijd fors toe. Hoewel Frankrijk 's werelds grootste witlofproducent is, kan het land zich in de zomer niet zelf van de groente voorzien. Gelukte oogsten in de belangrijkste Europese productiegebieden zetten onze traditionele afzetmarkten wel onder druk. Dit had bijvoorbeeld een ongunstige weerslag op de jarenlange grote vraag naar trostomaten vanuit Frankrijk. Zowel voor Frankrijk als Duitsland had onze export in 2008 ook te kampen met zware concurrentie met Nederland die scherpe prijzen hanteert voor tomaten, komkommers en paprika.
Grote inspanningen voor promotie witloof en sla
Het volume van de Belgische groente-export naar Duitsland daalde met 17%, de omzet met 10%. "De Belgische export van verse groenten naar Duitsland heeft vorig jaar inderdaad rake klappen gekregen. Vooral de daling in het volume vollegrondsgroenten zoals prei (-18%), is opvallend, maar ook de levering van tomaten liep terug met 13%", aldus Paul Coenen, directeur van het VLAM-bureau te Keulen. Voor prei zou dit te wijten zijn aan een hogere zelfvoorziening in openluchtgroenten, een sector waarin veel goedkope seizoenarbeiders worden tewerkgesteld. "Ook de prijsgevoeligheid van de Duitse consument speelt een belangrijke rol. Er is ook stevige concurrentie met goedkopere producten uit Nederland, Spanje en Italië."De export van bloemkool (+66%) en andere kolen (+126%) tonen wel een spectaculaire volumestijging. Komkommer (-3%), paprika (+16%), witloof (+9%) en sla (+7%) slagen erin zich te handhaven. "Voor de kolen zijn dit héél gunstige cijfers, maar toch hebben we in Duitsland nog lang niet de markpositie bereikt die ons aanbod en kwaliteit verdienen. Ook voor bloemkool legt de Duitse consument zijn prijs- en kwaliteitseisen lager dan wat in België geldt. Voor de promotie van Belgisch witloof en sla werden in 2008 grote inspanningen geleverd. De residuproblematiek en de eisen van de retail, vooral voor bladgroenten, blijven wel wegen", aldus Paul Coenen.
"Een mogelijke nichemarkt zijn babyleaf en veldsla in schaaltjes van 150g. Deze exclusieve producten kunnen alleen wij met Flandria-kwaliteit aanbieden en hun versheid betekent een meerwaarde in de markt", besluit Paul Coenen.
Groeiende export naar Rusland
Belgische exporteurs slagen erin nieuwe afzetmarkten te vinden, vooral omdat ze jaarrond dezelfde kwaliteit kunnen leveren. Dit geldt vooral voor Rusland (appels en peren). De export van Belgisch fruit naar Oost-Europa is sterk gegroeid. Vooral de grote maten van Jonagold en de Conferencepeer worden fel gesmaakt door de Russen. De Belgische exporteurs timmeren voort aan de weg om de groeiende vertrouwensrelatie met hun Russische handelspartners te versterken. Zo vinden ook groenten meer en meer hun weg naar Oost-Europa. Flandria-kwaliteit profiteert mee van deze tendens.Bron: Flandriamail