Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De groentebranche is niet bang voor Lidl"

Tholen- De prijzenoorlog tussen Aldi, Coop en Migros heeft de groententelers in de afgelopen jaren geld gekost. Slechter kan het met Lidl niet meer worden. Want ook Lidl kookt alleen met water. 'Lidl komt ... en zorgt voor goede prijzen'. Met deze slogan en paginagrote advertenties van de Duitse discounter werd onlangs in de pers reclame gemaakt. Zeer onbescheiden wijst Lidl de prijsdalingen van de afgelopen maanden voor haar aanstaande toetreding op de markt van de hand. Op 19 maart wil Lidl haar eerste winkel in Zwitserland openen. En vergelijkbaar met de komst van Aldi drie jaar geleden is er bij gebrek aan informatie veel speculatie, de nervositeit in de handel is groot.

Zo verlaagde Coop in januari met veel rumoer de prijzen van 600 merkartikelen.
Een van de redenen: "Lidl zet sterk in op merkartikelen en wil daar nieuwe prijsnormen zetten. Lidl wil in elk land de prijs leider zijn, de prijzen moeten circa 20 procent lager dan die van de concurrentie zijn",. zo beschrijft de retailhandel deskundige Peter Cammers Lidl’s strategie. Van Lidl zelf is daar niets concreets van te merken. "We hoeven ons niet publiekelijk te vergelijken met onze concurrenten", luidt de reactie van de persdienst alleen.

Frequentie loont

Wie regelmatig klanten in de winkel wil hebben, moet verse groenten en fruit verkopen, ook Lidl zal Zwitserse groenten en fruit aanbieden. Besprekingen met potentiële leveranciers zijn gaande, over de details hullen de partijen zich in stilzwijgen. Het is duidelijk: De groenten- en fruithandel is in de afgelopen drie jaar, sinds Aldi in Zwitserland is, al danig door elkaar geschud. Coop en Migros verscherpen hun eisen bij leveranciers, de handel vormde samenwerkingsverbanden of fuseerden. En de producentprijzen zonken weg.

"Dat was niet de schuld van Aldi", zei Hans-Peter Kocher, directeur van de vakvereniging voor groenteteelt in Ins. Integendeel, het waren Coop en Migros, die zich te veel onder de indruk van Aldi toonden: "Iedere keer dat Aldi met een kleine hoeveelheid groenten een actie hield, dan vroegen Migros en Coop hun leveranciers tegen lagere prijzen te leveren." Dit spel draait door en door, tot grote ergernis van handel en telers. "Coop en Migros maakten de fout om volledig op de prijs proberen bij te houden, liever dan hun eigen voordelen te benoemen", vindt Kocher. Met het grote assortiment, de hoge beschikbaarheid, de mogelijkheid van betaling met een creditcard, met zijn mooie winkels bijvoorbeeld. "Met de marge van Aldi, kunnen Coop en Migros nooit concurreren," zegt Kocher. Hij was eens in een Migros winkel en heeft daar 17 slasoorten en 8 uiensoorten geteld, het is duidelijk dat product beheer en onderhoud veel duurder is.

Lidl zou met groente prijstechnisch veel dieper kunnen gaan dan Aldi, zegt Kocher. Lidl zal actie voeren op het gebied van individuele producten. Maar een enorme druk op de prijzen zal waarschijnlijk niet meer geven.

Lidl moet iets bieden

Fredi Schwab-Krumme, groentehandelaar in Müntschemier, beoordeeld het als volgt. "Hoewel ik geen informatie over de plannen van Lidl heb", zegt hij. "Maar de kosten van de logistiek zullen weinig meer of minder zijn". Als Lidl de prijzen nog verder zou willen verlagen, "kunnen we de producenten helemaal niets meer betalen." Schwab-Krumme zelf leverancier van Aldi. Ze zijn "zeer prijs gedreven", maar hebben duidelijke, voorspelbare voorwaarden en dragen zorg voor een "redelijke marge".

De vraag blijft dus, wat Lidl de groente handelaren en producenten kan bieden, waarmee ze hun als nieuwkomer kunnen beleveren. Aldi heeft op de markt nog geprofiteerd van het feit dat sommige handelaren bij Migros uitgevallen waren en blij waren met een nieuwe klant. Lidl daarentegen moet haar leveranciers met de bestaande grote distributeurs verdelen. Dat is natuurlijk niet eenvoudig en Lidl beklaagde zich onlangs bij de mededingingsautoriteit: Sommige leveranciers hebben al afgesproken leveringstoezeggingen teruggetrokken omdat ze door concurerende afnemers onder druk werden gezet.

Kwestie van strategie
"Belangrijk is de strategie die Lidl volgt", zegt Marc Wermelinger, Managing Director van de Commerciële Vereniging Swisscofel. "Gaat het alleen over de mogelijke lage prijzen of gaat het ook over de kwaliteit en de versheid?" Het feit dat Lidl producten van Zwitserse afkomst met het herkomstteken, Suisse Garantie, wil, zou suggereren dat de kwaliteit en de versheid van belang zijn en dat groenten en fruit zijn niet noodzakelijkerwijs producten zijn in een prijzenoorlog. Wermelinger is ook van mening dat "de bodem in de prijzen is bereikt." Lidl zal ook geen extra druk op de diensten en de logistieke kosten van de handel kunnen uitoefenen, want die hebben we in de afgelopen jaren grotendeels geoptimaliseerd.

Van Lidl zelf zijn vóór de start alleen gemeenplaatsen te horen. Het zou "in vers- zowel bij de groenten en fruit een breed assortiment willen voeren" zoals gemeld door de persdienst. Wat de prijzen betreft, laat men het aan de klanten ", om uit te vinden of dat voor de hoge Zwitserse kwaliteitproducten redelijke en eerlijke prijzen mogelijk zijn."

Gerelateerde artikelen → Zie meer