Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Wat in Nederland niet kan, kan in het buitenland wel"

Ex-komkommerteler Dick de Jong over de afzetmogelijkheden in het buitenland

Tholen - Tijdens de Tuinbouw Relatiedagen in Gorinchem troffen we in de Greefa-stand Dick de Jong aan. Dick was vroeger komkommerteler en is nu werkzaam als adviseur in het buitenland. Hij heeft deze - drastische - stap gezet omdat hij het niet eens is met de manier waarop de handel de telers omgaat. "Als je in Nederland komkommers levert met een toegevoegde waarde, wordt dat niet financieel beloond. Ik vind het op deze manier onverantwoord om zo te produceren."


Dick de Jong

Dick vindt dat de Nederlandse komkommertelers te veel hun oren laten hangen naar de afzetkanalen. Deze houden de poort dicht, zodat de telers niet rechtstreeks naar de retail kunnen gaan, om (prijs)afspraken te maken. "In het buitenland is dat geen enkel probleem", ondervindt Dick. "Daar nemen telers contact op de supermarkten en worden hun extra inspanningen uitbetaald. Buitenlandse telers voeren zelf hun marketingplannen uit en slaan daarmee een schakel uit in de keten. In het buitenland is prima een goed belegde boterham te verdienen in de komkommers!"

Gerelateerde artikelen → Zie meer