Van alle markten thuis
Plantenkwekerij Ammerlaan heeft zichgespecialiseerd in groenteplanten,zomerbloeiers, potplanten, orchideeënen rozen. Het voordeel van deze focusis dat jaarrond een optimale benuttingvan de oppervlakte realiseerbaar is.Het groenteplantensegment is verdeeldin de gewassen tomaat, paprika, komkommeren aubergine. De groenteplantenafzetvindt plaats richtingNederland, Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk. Als gevolg van debrede product- en marktkennis hebbenJohn Ammerlaan en hoofd verkoopHerman van der Breggen in middelseen breed netwerk kunnen ontwikkelenwaar niet alleen zijzelf, maar ookde huidige en toekomstige klantenhun voordeel mee kunnen doen.Kwaliteit en persoonlijk contact
De speerpunten van deze plantenkwekerzijn het hebben van vertrouwen inelkaar en het leveren van een kwaliteitdie voldoet aan de verwachtingen.John geeft aan: "Als dit klopt en wezijn, via onze buiten- en binnendienst,in staat goed en persoonlijk contactmet de klant te houden dan zal onsklantenbestand in de toekomst waarschijnlijkvanzelf wel uitbreiden. Wezijn ervan overtuigd dat het essentieelis om te blijven streven naar eengroeiend klantenbestand om de continuïteit van het bedrijf ook voor detoekomst veilig te stellen."Groeien door optimalisatie
De afgelopen jaren hebben bijAmmerlaan in het teken gestaan vangroei (inmiddels 23 ha) in combinatiemet continue kwaliteitsverbetering.Nu komt de volgende uitdaging omde opkweek nog verder te optimaliseren. Focus hierbij is verdergaandemechanisatie en automatisering binnenhet bedrijf. Een prima voorbeelddaarvan is de aanschaf van een entmachine,die het mogelijk moet makenom een nog uniformere geënte plantaf te kunnen leveren.Enten is essentieel
Ammerlaan ziet het zelf enten als eenessentieel onderdeel van zijn bedrijfsactiviteiten.Hij doelt daarbij op hetfeit dat hij de expertise binnen hetbedrijf wil houden en ook uit logistiekoogpunt ziet hij voordelen aan -gezien dit voorkomt dat het productonnodig op transport gaat. Op hetgebied van hygiëne wordt al hetmogelijke gedaan om gezond plantmateriaalte kunnen garanderen. Protocollen zijn opgesteld en wordennageleefd en waar nodig aangescherpt.Uitstraling naar buiten
Plantenkwekerij Ammerlaan staat alvoor het derde achtereenvolgende jaarin de Hillenraad top 100, iets waariedereen binnen het bedrijf blij meeis. John: "We zien het als waarderingvanuit de sector." Wat voor John enzijn bedrijf zeker zoveel impact heeftgehad is de verkiezing tot Regio Ondernemer van Oostland 2006-2007.Deze door VNO-NCW uitgereikteprijs beperkt zich namelijk niet totalleen de agrarische sector. John zagdit niet alleen als een complimentvoor zichzelf maar zeker ook voor dehele tuinbouw: ‘In deze tijd dat we weleens klagen over te weinig uitstralingbuiten de sector is dit door het bedrijfals een enorme opsteker gezien.’ Hijhecht dan ook veel waarde aan een juistebelangenbehartiging zowel binnen alsbuiten de bedrijfstak.Trots
Dat het wel goed zit bij Ammerlaanblijkt ook uit het lage verloopcijfer vanhet personeel. Binnen het bedrijf heeftmen de visie dat het als team moetgebeuren en dat het een gezamenlijkeverantwoordelijkheid is om uiteindelijkeen langdurige klantrelatie te houden.Iedereen heeft duidelijk hart voor hetbedrijf. En dat blijkt ook wel uit debedrijfsslogan: ‘Kweek passie, oogstmeer’.Bron: NewSeeds, De Ruiter Seeds