Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De visie van Plantenkwekerij Leo Ammerlaan:

"Kweek passie, oogst meer!"

Rijdend op de Irisweg in Bleiswijk ontkom je niet aan hetimposante glazen front vanPlantenkwekerij Leo Ammerlaan waarin het kantoorgebouwen de dockshelter fraai zijnverweven. Bij binnenkomst valtdirect de rust in de bedrijfsvoering op; het geheel komtzeer gestructureerd en gecontroleerdover. De redactie vanNewSeeds sprak met directeurJohn Ammerlaan over zijn visie.John vertelt: "In principe lijkt ons vakheel simpel: als we goed zaad ontvangenvan de zaadfirma zijn wij in staatom een goede plant te leveren aanonze klant. In de praktijk merken weechter dat er veel meer factoren zijndie nodig zijn om een langdurige relatiemet onze afnemers op te kunnenbouwen."



Van alle markten thuis

Plantenkwekerij Ammerlaan heeft zichgespecialiseerd in groenteplanten,zomerbloeiers, potplanten, orchideeënen rozen. Het voordeel van deze focusis dat jaarrond een optimale benuttingvan de oppervlakte realiseerbaar is.Het groenteplantensegment is verdeeldin de gewassen tomaat, paprika, komkommeren aubergine. De groenteplantenafzetvindt plaats richtingNederland, Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk. Als gevolg van debrede product- en marktkennis hebbenJohn Ammerlaan en hoofd verkoopHerman van der Breggen in middelseen breed netwerk kunnen ontwikkelenwaar niet alleen zijzelf, maar ookde huidige en toekomstige klantenhun voordeel mee kunnen doen.



Kwaliteit en persoonlijk contact

De speerpunten van deze plantenkwekerzijn het hebben van vertrouwen inelkaar en het leveren van een kwaliteitdie voldoet aan de verwachtingen.John geeft aan: "Als dit klopt en wezijn, via onze buiten- en binnendienst,in staat goed en persoonlijk contactmet de klant te houden dan zal onsklantenbestand in de toekomst waarschijnlijkvanzelf wel uitbreiden. Wezijn ervan overtuigd dat het essentieelis om te blijven streven naar eengroeiend klantenbestand om de continuïteit van het bedrijf ook voor detoekomst veilig te stellen."

Groeien door optimalisatie

De afgelopen jaren hebben bijAmmerlaan in het teken gestaan vangroei (inmiddels 23 ha) in combinatiemet continue kwaliteitsverbetering.Nu komt de volgende uitdaging omde opkweek nog verder te optimaliseren. Focus hierbij is verdergaandemechanisatie en automatisering binnenhet bedrijf. Een prima voorbeelddaarvan is de aanschaf van een entmachine,die het mogelijk moet makenom een nog uniformere geënte plantaf te kunnen leveren.



Enten is essentieel

Ammerlaan ziet het zelf enten als eenessentieel onderdeel van zijn bedrijfsactiviteiten.Hij doelt daarbij op hetfeit dat hij de expertise binnen hetbedrijf wil houden en ook uit logistiekoogpunt ziet hij voordelen aan -gezien dit voorkomt dat het productonnodig op transport gaat. Op hetgebied van hygiëne wordt al hetmogelijke gedaan om gezond plantmateriaalte kunnen garanderen. Protocollen zijn opgesteld en wordennageleefd en waar nodig aangescherpt.

Uitstraling naar buiten

Plantenkwekerij Ammerlaan staat alvoor het derde achtereenvolgende jaarin de Hillenraad top 100, iets waariedereen binnen het bedrijf blij meeis. John: "We zien het als waarderingvanuit de sector." Wat voor John enzijn bedrijf zeker zoveel impact heeftgehad is de verkiezing tot Regio Ondernemer van Oostland 2006-2007.Deze door VNO-NCW uitgereikteprijs beperkt zich namelijk niet totalleen de agrarische sector. John zagdit niet alleen als een complimentvoor zichzelf maar zeker ook voor dehele tuinbouw: ‘In deze tijd dat we weleens klagen over te weinig uitstralingbuiten de sector is dit door het bedrijfals een enorme opsteker gezien.’ Hijhecht dan ook veel waarde aan een juistebelangenbehartiging zowel binnen alsbuiten de bedrijfstak.

Trots

Dat het wel goed zit bij Ammerlaanblijkt ook uit het lage verloopcijfer vanhet personeel. Binnen het bedrijf heeftmen de visie dat het als team moetgebeuren en dat het een gezamenlijkeverantwoordelijkheid is om uiteindelijkeen langdurige klantrelatie te houden.Iedereen heeft duidelijk hart voor hetbedrijf. En dat blijkt ook wel uit debedrijfsslogan: ‘Kweek passie, oogstmeer’.

Bron: NewSeeds, De Ruiter Seeds
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer