De deelnemers zijn:
- De Ruiter Seeds
- Het Productschap Tuinbouw
- Terra Natura International (TNI)
- FrEsteem
- Agrimore Software
- Food Information Systems Europe (Bad Bentheim, D)
- Wageningen UR
De doelen van het project zijn maximale klanttevredenheid in tomaten en een toename van de omzet en waarde van Hollandse tomaten in het schap van de deelnemende supermarkten. In geselecteerde winkels van C1000 worden 5 maanden durende experimenten gedaan om erachter te komen hoe consumenten hun aankoopgedrag en –frequentie veranderen als gevolg van promotieactiviteiten, prijs en kwaliteitsaspecten.
Wetenschappelijke modellen op het gebied van tomaten kwaliteit en consumentengedrag van de Universiteit van Wageningen zijn de basis van het onderzoek. Het uitgangspunt is: Optimaliseer de eigenschappen en promotie van het product zodat mensen er uiteindelijk meer van gaan consumeren, de herhalingsaankopen nemen toe. Een teleurgestelde consument echter zal minder gaan kopen of zelfs besluiten een bepaalde periode het product te laten liggen. Olaf van Kooten en
Het resultaat van het project zal een gevalideerde methode zijn voor de succesvolle introductie van nieuwe tomaten, of bestaande tomaten in nieuwe markten, en voor product optimalisatie aan de hand van de eisen van de consument.
Het onderzoek wordt uitgevoerd met drie verschillende tomatensoorten, maar uiteindelijk zal het Optimato concept in principe toepasbaar zijn op elk willekeurig tomatenras in een gekozen keten. Voorafgaand aan het proces moet het gekozen ras bij WUR aan een aantal onderzoeken onderworpen worden. Het Agrimore® software Platform ondersteunt het optimalisatie proces door ketendigitalisatie zodat de benodigde informatie altijd beschikbaar en zichtbaar gemaakt kan worden op elk moment in de keten.
Het Duitse retail instituut EHI is ook partner van Optimato en het consortium bekijkt momenteel de mogelijkheden om het project uit te breiden naar Duitse retailers.
Voor meer informatie:
Maren Schoormans
Projectleider Optimato
Mob: 06-30384917