Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Project Optimato: Wat maakt een (nieuwe) tomaat succesvol?

Partners uit de keten werken samen aan de optimale tomaat

In samenwerking met Schuitema, werken bedrijven uit de tomatensector samen in een 3-jarig onderzoeksproject op consumentgericht ketenmanagement. Het project is genaamd Optimato.

De deelnemers zijn:

  • De Ruiter Seeds
  • Het Productschap Tuinbouw
  • Terra Natura International (TNI)
  • FrEsteem
  • Agrimore Software
  • Food Information Systems Europe (Bad Bentheim, D)
  • Wageningen UR

De doelen van het project zijn maximale klanttevredenheid in tomaten en een toename van de omzet en waarde van Hollandse tomaten in het schap van de deelnemende supermarkten. In geselecteerde winkels van C1000 worden 5 maanden durende experimenten gedaan om erachter te komen hoe consumenten hun aankoopgedrag en –frequentie veranderen als gevolg van promotieactiviteiten, prijs en kwaliteitsaspecten.

Wetenschappelijke modellen op het gebied van tomaten kwaliteit en consumentengedrag van de Universiteit van Wageningen zijn de basis van het onderzoek. Het uitgangspunt is: Optimaliseer de eigenschappen en promotie van het product zodat mensen er uiteindelijk meer van gaan consumeren, de herhalingsaankopen nemen toe. Een teleurgestelde consument echter zal minder gaan kopen of zelfs besluiten een bepaalde periode het product te laten liggen. Olaf van Kooten en

Het resultaat van het project zal een gevalideerde methode zijn voor de succesvolle introductie van nieuwe tomaten, of bestaande tomaten in nieuwe markten, en voor product optimalisatie aan de hand van de eisen van de consument.

Het onderzoek wordt uitgevoerd met drie verschillende tomatensoorten, maar uiteindelijk zal het Optimato concept in principe toepasbaar zijn op elk willekeurig tomatenras in een gekozen keten. Voorafgaand aan het proces moet het gekozen ras bij WUR aan een aantal onderzoeken onderworpen worden. Het Agrimore® software Platform ondersteunt het optimalisatie proces door ketendigitalisatie zodat de benodigde informatie altijd beschikbaar en zichtbaar gemaakt kan worden op elk moment in de keten.

Het Duitse retail instituut EHI is ook partner van Optimato en het consortium bekijkt momenteel de mogelijkheden om het project uit te breiden naar Duitse retailers.

Voor meer informatie:
Maren Schoormans
Projectleider Optimato
Mob: 06-30384917
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer