Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe versie LEI-rapport

Kleinere margeverschillen handel en telers van groenten en fruit

De superieure handel gunt telers van groente en fruit niet genoeg marge. Dat blijkt uit een onlangs verschenen rapport van het Landbouw Economisch Instituut uit Wageningen. Het gat tussen de telersprijs en de consumentenprijs is erg groot en laat zich niet volledig verklaren vanuit de gebruikelijke marges, aldus onderzoeker Frank Bunte. Hij durft niet te zeggen waar het verschil wel aan ligt, maar het is goed mogelijk dat supermarkten meer winst willen maken op agf.

Er is volgens Bunte sprake van een ondoorzichtige markt en afnemend vertrouwen tussen marktpartijen. Door het weggevallen van de klok is er geen duidelijkheid meer over de afspraken die telersverenigingen en supermarkten overeenkomen. Hoewel de telers elkaar de tent uit concurreren, blijft het een feit dat het aanbod is versnipperd, zo meent Bunte.

Volgens Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit bij het CBL, moeten de telers de hand in eigen boezem steken. Hun aanbod is een overaanbod en aangezien de vraag gelijk blijft, resulteert dat in een lagere prijs. Volgens Jansen concurreren telers en handelshuizen hevig met elkaar. De supermarkten proberen intussen om een zo laag mogelijke prijs te bedingen voor de consument, maar met behoud van de marge.

Bron: MKBnet
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer