Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sourcingdirecteur Jelte van Kammen van The Greenery:

"Telers moeten samenwerken en aanbod bundelen'"

De tuinbouwsector slaagt er niet in om tegenwicht te bieden aan de inkoopmacht van de handel. Daardoor moeten zij genoegen nemen met een lage marge. Dat valt de handel en de supermarkten niet te verwijten. De telers hebben de prijs in eigen hand, maar dan moet er wel meer samengewerkt worden. Dat stelt Jelte van Kammen, directeur sourcing van afzetorganisatie The Greenery in Distrifood als reactie op een rapport van het LEI. Daarin wordt geconcludeerd dat aanbodbundeling vooralsnog geen antwoord is gebleken op de concentratie in het grootwinkelbedrijf.

Van Kammen baalt van de telers die onterecht meeliften met de pogingen van de afzetcoƶperatie om de prijsvorming te verduurzamen, maar intussen puur op prijs schakelen en The Greenery de rug toekeren. Dit frusteert de noodzakelijk herstructurering aan de aanbodkant, die de tuinbouw structureel gezonder moet maken, stelt Van Kammen.

Hij vindt niet dat de tuinbouwsector de supermarkten iets kan verwijten. De supers hebben wel oog voor de markt, terwijl de tuinders die markt overvoerd hebben en alleen naar de prijs gekeken hebben. De tuinbouw moet naar zichzelf kijken, het aanbod bundelen en de afnemers meerwaarde bieden, aldus Van Kammen.

Ook Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, vindt dat de telers makkelijk in de slachtofferrol kruipen. De telers hebben met zijn allen een overaanbod gecreƫerd wat bij een gelijkblijvende vraag onvermijdelijk in een lagere prijs resulteert. Daarbij proberen telers en handelshuizen elkaar de loef af te steken in plaats van dat zij samen een aantrekkelijk aanbod voor de supermarkten tot stand brengen. Telers moeten zelf zorgen voor een goede onderhandelingspositie, meent Jansen.

bron: Distrifood
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer