

Van links naar rechts: Nico van Herk(Versdirect.nl), Maren Schoormans (De Ruiter Seeds), Arnoud van Stralen(Scherpenhuizen), Matti Paping (Combilo), Mark Versluis(Versdirect.nl), Paul Schockman (Levarht), Dietmar van Meteren(Combilo).
Onder leiding van de product- en ketenspecialisten kregen de aanwezige handelaren uitleg over de beschikbare rassen. Ook de rassen van de collega-zaadbedrijven stonden tentoongesteld. Centraal stond de vraag hoe het winterproduct te verbeteren valt op kleur, smaak en variatie. "Door middel van deze tomatenkijkdag kijken we naar de rassen door de ogen van de afzetmarkt en kijken we of we op basis hiervan rassen/concepten kunnen ontwikkelen", vertelt Nico van Vliet van De Ruiter Seeds.

Maren Schoormans licht de raseigenschappen toe
Volgens Nico was de respons van de agf-handelaren op de tomatenkijkdag hoog. De gunstige ligging van de locatie - nabij het handelscentrum in Barendrecht speelde daarbij zeker een rol. "Het gaat erom dat we jaarrond dezelfde kwaliteit kunnen leveren. Of dat nou twaalf maanden in Nederland is, of acht maanden in Nederland en vier in Spanje."
