Ethiopië biedt een gevarieerd klimaat met goede mogelijkheden voor irrigatie. Teelttechnisch kunnen vrijwel alle tropische en gematigde groenten en fruitsoorten er verbouwd worden. Geografisch gezien kan Ethiopië de groentetuin worden van het Midden-Oosten. Maar zover is het nog niet. Het land voert een klein volume bonen, tomaten, courge ttes, aardbeien en verse kruiden uit. Sudan is met 11,9 miljoen euro nog de grootste afnemer gevolgd door de EU met 9,3 miljoen euro.
Wil het land succesvol exporteur van groenten en fruit worden dan heeft het een goede koel(vers)keten nodig. En niet alleen in de lucht maar ook over land en zee. Een aantal Nederlandse bedrijven houdt zich hier al mee bezig, gestimuleerd door het horticulture partnership van de Nederlandse en Ethiopische overheid.
Koelketen uitbouwen
Het Nederlandse bedrijf africaJUICE nam in december 2008 een bestaande boerderij van de overheid over voor de teelt van gele passievrucht, mango, guave en papaja. Begin 2010 moet ook een fabriek gereed zijn voor de verwerking van fruit tot puree en sap voor export. Het product zal in gekoelde containers naar de haven in Djibouti, 900 kilometer van de hoofdstad Addis Abeba, getransporteerd worden. africaJUICE wil deze logistieke keten samen met andere bedrijven opzetten. Dat concept wordt vervolgens langzaam uitgebouwd tot een betrouwbare koelversketen.Het ontwikkelen van de logistiek past volgens directeur Harry Van Neer helemaal in de visie van het bedrijf: "Gewoonlijk biedt een kwekerij zoveel mogelijk fruit vers aan en de mindere kwaliteit belandt in de pers. Maar wij zien het transport van vers fruit nog als te risicovol. Daarom volgen we de omgekeerde weg en beginnen met het verwerkt fruit”, legt Van Neer uit. "Het maakt dan niet zoveel uit als een gekoelde container een paar dagen langer aan de grens of in de haven staat. En als de logistiek eenmaal op orde is, beginnen we met vers fruit."
Luchttransport
Ook het transport door de lucht van bloemen en groente (voornamelijk verse boontjes) verloopt nog niet optimaal. Voor de luchthaven van Bole bij Addis Abeba, de enige in het land die internationale vluchten uitvoert, staan vaak lange rijen vrachtwagens te wachten om gelost te worden. In 2009 start daarom de bouw van een nieuw cargocentrum.De nationale luchtvaartmaatschappij Ethiopean Airlines heeft recent twee vrachtvliegtuigen aangekocht om de haperende capaciteit te verbeteren. De Ethiopische overheid voert een ‘open skies’ beleid voor vracht. Dat biedt ruimte aan de concurrentie omdat luchtvaartmaatschappijen als KLM, BA, Egypt Air en Emirates ook transportcapaciteit op hun passagiervluchten kunnen aanbieden.
Bron: Berichten Buitenland