TomatoWorld is een initiatief van de zes ondernemers van Greenco CV, ondersteund door ongeveer veertig vooraanstaande bedrijven uit de sector. Van Mil vertelde de ondernemers dat aan het ontstaan van deze belevingswereld een proces van magisch denken, ofwel ‘out of the box’-denken, vooraf ging. Dit is volgens haar het beginproces van creatief ondernemerschap. Van Mil daagde de bezoekers uit om eens niet lineair te denken.
Marketinggericht denken
Schermer gaf de ondernemers een aantal tips hoe zij meer marketinggericht kunnen denken binnen het bedrijf. Een ondernemer moet zich volgens hem meer verplaatsen in de consument. De wereld om ons heen is van groot belang. Stel jezelf de vraag ‘hoe krijg ik de consument zo ver om geld uit te geven voor mijn product?’. Ken je eigen kracht en test of een innovatie daadwerkelijk vernieuwend is.Bedrijfsmissie
Een aantal jaren geleden ging het OK Plant niet meer voor de wind. Olsthoorn besloot toen zijn bedrijfsmissie op papier te zetten. Hij ervaart dit nog dagelijks als een goede stap. Het verduidelijkt voor het gehele bedrijf waar men mee bezig is. Daarnaast zijn er meer specialisten aangetrokken, zoals een verkoper en een marketingspecialist. Regelmatig vinden sessies plaats met trendanalisten. Ook is OK Plant aangesloten bij twee telersverenigingen, namelijk Adenda en Decorum. Kortom, een duidelijk voorbeeld van creatief ondernemerschap.Wilt u ook ThemaTuinen bezoeken? Dat kan: op 26 november bij Marjoland in Waddinxveen, en op 10 december bij Leen Middelburg Chrysanten in Made. Meer informatie vindt u op www.groeiservice.nl/evenementen/thematuinen.