Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Gert-Jan Langeveld, AGF Siere:
"De Spaanse broccoli is een verademing"
Tholen - De bloemkool en broccoli zit momenteel in de overgangsperiode van Nederlands naar Spaans product. "Dat houdt je scherp", vertelt Gert-Jan Langeveld van AGF Siere uit Leiden. "Spaanse broccoli is al zo'n week op de markt en dat is een verademing. Door de regen waren er in de laatste twee maanden veel kwaliteitsproblemen met Nederlandse broccoli. In Spanje is het weer constanter en de kwaliteit dus ook."
Overstappen
Inmiddels is ook Spaanse bloemkool op de markt maar daar is AGF Siere nog niet op overgestapt. Prijs/kwaliteitsverhouding van de Nederlandse bloemkool is toch aantrekkelijker ondanks dat er ook bij bloemkool kwaliteitsproblemen zijn. "Maar het Nederlandse seizoen loopt duidelijk op zijn eind, dus we zullen binnenkort wel overstappen naar de Spaanse bloemkool. Dan krijgen we dus weer de jonge nieuwe oogst, alsde Nederlandse bloemkool is volgroeid."
Bloemkool populairder Hoewel broccoli de laatste 10 jaar een grote opmars heeft gemaakt, blijft bloemkool nog altijd het meest gegeten product. "Voor reclames is bloemkool het populairst. Dat is een echte klantentrekker voor handelaren. Wij verkopen in verhouding ongeveer twee keer zoveel bloemkool als broccoli." De prijsverhouding liggen dan weer heel anders. "Voor bloemkool lagen de prijzen op de klok, afhankelijk van de kwaliteit, tussen de 20 en 80 cent. Voor broccoli mag je daar 50 cent bij optellen."