Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ook Duitse telers gaan voor jaarrond tomaten

Tholen - De Duitse kwekerij Steiner heeft belichting in de kas laten plaatsen. Op 2,2 hectare van de kwekerij worden de tomatenplanten belicht met 100W/m2. Het is de tweede Duitse kwekerij die jaarrond tomaten kan leveren.




Foto's: Kwekerij Steiner

Smaaktomaten
De Zuid-Duitse kwekerij Steiner is 20 hectare groot en teelt aardbeien, paprika en tomaten. Het bedrijf werkt met aardwarmte en levert hun product onder duurzaam en regionaal label aan retailers Penny en Rewe. Daar krijgt hij een meerprijs voor die de hogere productiekosten tov Nederlands product, goed maken. Dankzij de nieuwe belichtingsinstallatie komen tomaten Annaisa (cherrytros) en Aromatica (roma-tros) nu jaarrond in de schappen te lichten.

Belichting in opmars
Voor Duitse telers was het altijd weinig interessant om te belichten. De kosten van elektra zijn hoog en als er met WKK gewerkt wordt, moet er over de opgewekte energie flink belasting betaald worden. Eind vorig jaar zetten de telers van Neurather Gärtner als eerste Duitse kwekerij toch de lampen aan. De LED-belichting die boven 2,5 hectare van hun kwekerij hangt, wordt voorzien van stroom uit een biovergister. Ook buiten Duitsland kiezen telers in landen die belangrijke exportmarkten zijn voor 's Nederlands winterproductie, vaker voor belichte teelt. Zo laat de Oostenrijkse kwekerij Perlinger Gemuse in een deel van zijn nieuwe kas (10 ha uitbreiding, naar 30 ha) lampen plaatsen omdat klanten steeds vaker vragen naar regionaal product in de winter.

Klein of kans?
Met nog geen 5 hectare belichte teelt in heel Duitsland is er nu natuurlijk nog geen sprake van serieuze concurrentie, maar de opkomst van jaarrond Duitse teelt kan een bedreiging zijn voor de Nederlandse tomatenexport. In Duitsland kiest de consument in eerste instantie vaak voor regionaal product en dan voor Duits product. Als beide niet beschikbaar zijn, heeft de Nederlandse aanvoer de voorkeur boven de Spaanse en wordt daar ook een meerprijs voor betaald. De opkomst van belichte teelt en jaarrond Duits product kan daar zeker een bedreiging voor zijn.