Met telers als aandeelhouders van het bedrijf ligt de focus bij groentenzaadbedrijf Hazera en de overkoepelende Limagrain-group continu op de eigenschappen van rassen die voor telers belangrijk zijn. Daarmee gaat het niet alleen om de opbrengst in kilo's, maar om het totale plaatje, waarbij ook eisen van partijen verder in de versketen worden meegenomen. Roland Sweijen, product development manager, legt uit hoe het bedrijf daar op verschillende manieren aan werkt.
Demovelden
Op de demovelden in Warmenhuizen waar Hazera en Clause hun internationale open dagen houden, draait het niet alleen om de nieuwe rassen van de bedrijven. Belangrijker dan wat de nieuwe bloemkool kan, is volgens commercieel directeur Antoon Santegoeds wat de teler met de nieuwe bloemkool kan bereiken. "We maken deel uit van Limagrain en dat is een coöperatie, gemanaged door 2000 agrarische aandeelhouders. Vanuit die achtergrond zijn we als veredelaars natuurlijk trots op ons assortiment, maar stellen we ons ook nederig op omdat we weten dat onze zaden het nooit goed kunnen doen zonder uitstekende telers." Het bedrijf streeft naar meerwaarde voor die telers en ondersteunt hen daarbij met raad en daad.
Opbrengst verhogen
Het meest concrete voorbeeld van meer opbrengst is natuurlijk doodeenvoudig meer kilo's. In de spruiten lanceert Hazera voor de industrie het hoogproductieve ras Bronson. "Met gemiddeld 100-120 spruiten per plant zit de productie aan de bovenkant van het segment. Bovendien zijn de spruiten erg uniform en dat wil de industrie graag: fijn, uniformproduct."
Naast het verhogen van de kilo's, zet Hazera ook in op het verhogen van de waarde.. Door stappen te zetten in kwaliteit, bijvoorbeeld. Zo is sluitkool Lucas, vorig jaar geïntroduceerd, geschikt voor de lange bewaring. "We zien dat de kwaliteit heel goed is", vertelt Sweijen. "Het is bovendien een gezonde kool en hij oogst makkelijk."
De nieuwe bloemkolen, met op de achtergrond Hazera's nieuwe veredelingscentrum voor Brassica en radijs.
Brede beschikbaarheid
Met nieuwe bloemkoolrassen werkt Hazera aan het jaarrond maken van het assortiment. Daarvoor is het ras 10.817 geintroduceerd, voor de versmarkt. "Een mooie onderkant en een sterke zelfdekking', wijst Sweijen. "Hij komt goed uit de proeven en is voor ons assortiment een aanvulling voor oogst eind augustus tot en met september."
Ook met betere resistentie wordt gewerkt aan waardeverhoging.. Een voorbeeld daarvan is de vorig jaar geïntroduceerde peen Patzi. Het ras is hoog resistent tegen Altenaria. "Een uniforme, gladde peen. Hij is sterk op zijn loof en dat is belangrijk omdat het een grove peen is", vertelt Sweijen . Ook Priam, vorig jaar geïntroduceerd, kan goed tegen Altenaria. "Met de resistentie kunnen we de opbrengst voor de teler verhogen."
Links stengelbroccoli Calebrini. Rechts palmkool, een relatief oud en vergeten, maar daardoor ook weer nieuw product. Wordt dit de innovatie van de toekomst?
Innovaties
En dan zijn er nog de noviteiten. Met nieuwe producten werkt Hazera aan het verhogen van de productwaarde en de unieke positie van de teler. Dat doet ook zusterbedrijf Clause, bijvoorbeeld met zijn nieuwe product stengelbroccoli Calebrini. "Belangrijk bij de veredeling hiervan is onder andere dat het product in de wok niet slap wordt, maar krokant blijft", vertelt Sweijen. De stengelbroccoli groeit door de kop uit de broccoli te halen en de verspreid groeiende stengels te oogsten. De Calebrini maakt makkelijk zijscheuten aan, die uitgroeien naar stengels.
Een ander opkomend product voor de West-Europese markt is suikermais. In dit product is de spreiding van het aantal groeidagen belangrijk en met het vorig jaar geïntroduceerde ras Mint is daar weer een aanvulling op in het middensegment. "De vroegheid is heel belangrijk. Nederland volgt qua rassen Amerika, waar de markt van suikermais veel groter is", aldus Sweijen.
Naast hapjes, drankjes en smaakproeven waren op de demo ook de Home Garden rassen van Clause te vinden voor de hobbymarkt