
"De start van 2016 kende voor belichte tomaten een zeer moeilijke start. De uitbreiding van het belichte areaal in combinatie met een milde winter in Zuid-Europa zorgde voor meer dan voldoende aanbod van goede kwaliteit. Dit heeft geleid tot de zeer matige prijsvorming in veel belichte tomatensegmenten", blikt Jesper terug. "De start van het traditionele seizoen was eveneens zeer moeizaam. Nog steeds draaide de aanvoer uit Spanje op volle toeren en de kwaliteit was dik voldoende. Hierdoor was er voor veel klanten geen noodzaak over te stappen op Nederlands product. Daarnaast viel door het wisselvallige weer de Europese consumptie tegen."

"Dit heeft er toe geleid dat mooie primeurprijzen voor de onbelichte telers uitbleven. Dit lijkt een trend die zich de laatste jaren steeds duidelijker begint af te tekenen. Daarnaast zorgde het onstabiele en wisselvallige weer er ook nog eens voor dat 2016 voor de telers niet de boeken in zal gaan als een goed kiloproductiejaar.
Keerpunt in de markt was het extreme weer van eind juni. Extreme regen- en hagelbuien zorgde voor extreem veel schade aan de vollegronds- en glastuinbouwbedrijven in Zuidoost-Nederland. Door het plotseling wegvallen van tientallen hectare aan product kwam er onbalans en paniek in de markt. Deze onbalans stuwde de prijzen van veel producten omhoog", vertelt Jesper.

"Producten zoals komkommer en pruimtomaat waren hierbij de uitschieters. Met deze goede prijsvorming gingen we de zomer in. Dit heeft er in geresulteerd dat de traditionele prijszomerdip in de bouwvak uitbleef. Hierdoor werd de matige start van het seizoen weer wat gecompenseerd. Wel zijn er uitzonderingen. Producten zoals glascourgette, ronde tomaat en trosmiddel presteren nog steeds onder de maat. Deze hebben nog een goede herfstprijzen nodig om te zorgen dat aan het einde van het jaar de telers weer in de zwarte cijfers terecht komen", vervolgt de verkoper.

Jesper is tevreden over de samenwerking met telers en klanten. "The Greenery heeft samen met de Coforta-telers ook dit jaar weer bewezen dat zij in deze extreme markt situaties het beste voor uit de markt haalt voor zowel de klant als de teler. Maatwerk zorgt ervoor dat de telers weten voor wie er geproduceerd wordt en de klant waar zijn product vandaan komt. Deze samenwerking en dit maatwerk zal ook richting 2017 één van de doorslaggevende factoren voor succes worden."

Voor meer informatie:
The Greenery
Tel: 0180- 656715
Mob: 06-10307111
[email protected]
www.theGreenery.com