Henk Verwoert op de AGF-afdeling van Hanos-vestiging Den Haag-Delft
Pan- en eetklare AGF onder jongeren
"Het zal niemand verbazen dat er steeds meer vraag is naar pan- en eetklare AGF. Tijd is een schaars goed en deze producten beantwoorden de toegenomen vraag naar convenience. Met name onder jongeren is die groei substantieel. Binnen het gezondheidsideaal zie je ook dat snackgroenten onder die doelgroep aan populariteit winnen", stelt Henk.
Productbeleving belangrijk
"Waar het onder jongeren veelal niet teveel tijd mag kosten, is er onder andere lagen van de bevolking juist een groeiende belangstelling voor verse producten. Voor die groep raken voorbewerkte, gesneden producten uit de gratie. Voor hen vervult de productbeleving een veel grotere rol. Hoe lukt dat nu beter dan door zelf met het product aan de slag te gaan en je door de versheid ervan te laten inspireren? Die focus op productbeleving wordt ook aangewakkerd door programma's als 24Kitchen. Kokkerellen wordt mainstream. Hele kookclubs komen nu bij Hanos langs voor inspiratie."
"Opvallend in dit geheel is dat producten die over de tijd in vergetelheid zijn geraakt, weer aan een opmars bezig zijn. Neem nu kruisbessen, die krijgen hun elan weer terug door mensen aan te spreken op hun nostalgische gevoelens. Bij verse groenten is dat het geval voor verse doperwtjes en kapucijners. Deze producten doen in feite weer hunkeren naar de tijd dat grootmoeder daar een lekker recept voor had." Het 'toen was geluk nog heel gewoon'-gevoel is daarin impliciet aanwezig, lijkt Henk daarmee te zeggen.
"Die productbeleving komt ook tot uiting in het kleurgebruik", gaat Henk verder. "Dat zie je terug in het gebruik van eetbare bloemen, als garnering in bijvoorbeeld salades. Gekleurde groenten deden het al goed. Een kleurrijk geheel nodigt immers uit. Het levert een zinnenprikkelende sensatie op en eetbare bloemen volgen eigenlijk datzelfde principe."
Inkoopproces ten dienste van productbeleving
"Hanos zelf wil ook graag een bijdrage leveren aan een zo authentiek mogelijke productbeleving. Daarvoor is het uiterst belangrijk dat we het verhaal achter het product goed kennen en dat we weten wat de herkomst ervan is. Om die reden koop ik de producten graag in op kavelnummer. Daarmee houd ik namelijk zelf in de hand welke telers de door ons gewenste producten leveren. Je bouwt met de telers een goede verstandhouding op, waardoor je op den duur weet wat je – qua producten – van elkaar kunt verwachten. Bij het veilen op blokken is dat niet het geval en raakt de herkomst van de producten ondergesneeuwd, omdat je niet kan herleiden wat precies van welke teler afkomstig is. Juist die transparantie is zo belangrijk, omdat je dan pas de producten op waarde kunt schatten."
Doordruppeleffect
Omdat de groothandel in AGF steeds vaker online plaatsvindt, bestaat de kans dat je het contact met je eindgebruikers kwijtraakt, waarschuwt Henk. "Hanos zet in op e-commerce om dit tij te keren en schuwt samenwerking met andere partijen daarbij niet. We bieden onze leveranciers als horecagroothandel graag een platform voor evenementen en workshops. Op dat soort bijeenkomsten worden producten onder de aandacht gebracht en worden hun producteigenschappen nader belicht. Dat biedt de uitgelezen mogelijkheid voor bijvoorbeeld foodservice om kennis te maken met nieuwe toepassingen van het desbetreffende product, dat vervolgens weer doorwerkt op de eindgebruikers die het product nuttigen, al dan niet thuis of via horeca-aangelegenheden."
"Bijkomend voordeel hiervan is dat je op deze manier een situatie kunt creëren waarin je afnemer – die eigenlijk komt voor een krop sla – tot zijn of haar verbazing ook een doos aardbeien meeneemt. Simpelweg door zo iemand te wijzen op toepassingen die hij of zij nooit voor mogelijk had gehouden. Daar wil je naartoe werken", sluit Henk af.
Henk Verwoert
Hanos (hoofdkantoor)
Stadhoudersmolenweg 37
7317 AW Apeldoorn