
Het team van VMP. V.l.n.r.: Gert Middelburg, Tom Lievaart, Jenny Verkade en Lennart Middelburg.
Handel is mooie aanvulling
Zijn tuindersachtergrond komt Gert - "Ik heb eigenlijk alles wel geteeld" - goed van pas. "Je komt makkelijk bij telers binnen en je hoeft ook niet alles aan ze te gaan vragen over zaken als kwaliteit en beschikbaarheid. Ik ben heel blij dat ik tuinder ben geweest, maar ook dat ik zelf de keuze heb kunnen maken om te stoppen en het werk in de handel vormt er een mooie aanvulling op. Door de vraag van klanten zijn wij geleidelijk aan naast groenten ook diverse andere producten gaan verkopen en richten wij ons momenteel op het gehele spectrum van groenten en fruit." Er gaan vandaag de dag weer veel mixvrachten de deur uit.
Turks citrus
"Toen Rusland de boycot instelde, moesten we flink slikken, want we hadden best wel wat Russische klanten. Maar we zijn actief de markt opgegaan en onder meer klanten in IJsland, Ierland, Zweden en Duitsland gevonden. Met name de export naar deze landen sloot goed aan op onze handel. "In het verleden importeerde ik een flink volume Turks citrus. Dat verliep de eerste jaren erg leuk, maar later gingen wel heel veel importeurs zich op deze markt begeven en werd het minder interessant. Maar vaste klanten weten me in september altijd weer te vinden voor het eerste Turkse citrus."

Kasgroenten vormen het belangrijkste product voor VMP. Het Nederlandse bedrijf voorziet onder meer via de APS Salads Britse supermarkten en snijderijen van Nederlandse tomaten. APS nam afgelopen jaar de bedrijven Baarda en Wight Salads over, waarmee het areaal op 60 hectare high-tech tomatenteelt kwam. "Maar in totaliteit blijft het Britse kasgroentenareaal redelijk stabiel. Een paar grote innovatieve telers breiden uit, maar kleinere telers vallen af. Men is in het Verenigd Koninkrijk een stuk behoudender met investeren dan in Nederland", vertelt Gert.
Strategische keuze
"Britse consumenten hebben voorkeur voor lokaal product, maar de Britse tomatenteelt is al jaren stabiel en men is lang niet zelfvoorzienend, waardoor de aanvoer van Nederland als aanvulling erg belangrijk blijft. Wij werken al jaren met dezelfde telers van wie we de productie geheel of gedeeltelijk afnemen", vertelt de handelaar. "In het verleden voerde APS meer dan tien verschillende tomatensoorten, maar een paar jaar geleden is de strategische keuze gemaakt om op vier à vijf verschillende lijnen te focussen en dat werpt zijn vruchten af."

Niet speculeren
"We hebben goede contacten met telersverenigingen. Zij weten ook dat als VMP inkoopt dat de partij uit de markt is en dat ze de handel niet meer tegenkomen. Onze klanten zijn ook eindklanten. Wij gaan niet speculeren en kopen alleen in als we verkoop hebben. Afgelopen winter hebben we veel handel zelf geïmporteerd uit o.a. Spanje , Marokko, Perpignan, Frankrijk en Italië , en nu staan we weer klaar voor het Hollandse kasgroentenseizoen", vertelt Gert. "We hebben de verladings activiteiten uitbesteed aan onze buurman Europe Retail Packing, waar we een goede relatie mee hebben op basis van vertrouwen. Afgelopen zomer hebben ze ook veel producten voor ons verpakt."
"Ik zie de toekomst van VMP met vertrouwen tegemoet. Doelstelling voor de komende jaren is om te groeien met onze klanten en hun te voorzien van dag verse kwaliteitsproducten , dit met een hoge dienstverlening "with a personal touch" . Door de groei van onze activiteiten onder meer in Ierland en Duitsland hadden we een commerciële kracht nodig en ik heb er alle vertrouwen in dat Tom Lievaart met zijn ervaring in de handel ook bij ons zijn draai gaat vinden", besluit Gert.
Voor meer informatie:
Vegetables Market Place
ABC Westland 313
2685 DD Poeldijk
Tel: 0174-527130
[email protected]
www.vmpbv.nl