Bejo: Bijzondere aandacht voor Brassica
Brassica
De vollegrondsdemodagen in Noord-Holland Noord zijn volop in ontwikkeling. Veredelaars kiezen er niet meer voor de deur open te zetten en geïnteresseerden op het demoveld toe te laten, maar gaan meer de breedte en de diepte in. Bij Bejo Zaden werd er dit jaar niet alleen uitgepakt met uitgebreide open dagen, maar werd ook en symposium over brassica georganiseerd.
Telers, groenteverwerkende bedrijven, onderzoeksinstituten en allerlei andere belangstellenden reisden afgelopen donderdag af naar Warmenhuizen om daar deel te nemen aan het Brassica-symposium. De deelnemers konden netwerken en nieuwe kennis opdoen rond het thema Taste, Health & Innovation van Brassica.
Tijdens het product forum in de ochtend was er vooral aandacht voor de wetenschappelijke kant van brassica's. Sprekers João Carlos da Silva Dias, Nicole van Dam, Kirsten Brandt en Henri Korthout deelden inzichten over voedingswaarden en gezonde eigenschappen van kool, glucosinolaten als natuurlijke pesticide en de voordelen van inhoudsstoffen. Het Market Forum in de middag stond in het teken van trends in de consumentenmarkt. Elena Ozeritskaya nam het publiek mee in de ontwikkelingen in consumentengedrag en had aandacht voor de nieuwste consumenteninzichten.
Bejo zelf is actief in de veredeling van brassica's, maar ontwikkelt daarnaast ook allerlei concepten. De Coolwrap is inmiddels in de hele sector bekend, maar is niet het enige concept: ook koolrabi Kohrispy en de paarse scheutjesbroccoli krijgen verdere aandacht in de keten. Daarover vertelden Jeff Trickett en Daniëlle Bruin van Bejo Zaden.